NULL Skriv ut sidan - SV: Humble / Humle

Anbytarforum

Titel: SV: Humble / Humle
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2018-05-18, 12:17
Hej Erik!
Vilken överraskning!!! Efter alla år, över 25 år, så kom äntligen ett handfast belägg om släktskap för Katarina Johansdotter Humle genom hennes syster Margareta Johansdotter Humbles familj som du förmedlat!

Vilken är källan till denna information? Bouppteckningen, eller domboken? Ange gärna detta, tack!

Vad gäller min Påwel Humble-fil, så är det ju tråkigt om den inte fungerar pga alla omläggningar. Jag hittade en annan från Marianne Söder i hastigheten som jag ska försöka lägga upp!

Den är väl baserad på de forskningar som jag och Erik Falk gjorde för ca 10-30 år sedan. Erik Falk härstammar liksom jag och många andra släktforskare ifrån Katarina Johansdotter Humble och Staffan Ersson i Fånby i Vendel! Ett av de mest svårknäckta fallen i den grupp som ägnade sig extra intensivt åt den stora och folkrika socknen Vendel.

Jag har ringt honom och meddelat den glada nyheten, samt vidarebefordrat detta meddelande från dig! Det var nu ganska länge sedan jag och flera andra aktivt höll på med dessa Humble (Humle) som surrade omkring i Uppland på 1600- och 1700-talen, men nu finns det sannolikt anledning att återigen gräva upp fram allt och gärna ännu fler nya uppgifter om vilken Johan Humble som verkligen var far till dessa döttrar Katarina och Margareta Johansdotter Humble! ;)

Med vänlig hälsning
Stefan Simander