NULL Skriv ut sidan - SV: Humble / Humle

Anbytarforum

Titel: SV: Humble / Humle
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-05-24, 18:49

Mina anor är Per Larsson i Snatra och hans första hustru som jag dock inte hittat namnet på. Min gren går sedan via sonen Per Persson.
Så inget blodsband med Humble alltså.


Min andra tangering av Humblesläkten är via den Zachris Persson i Film som jag beskrev för några dagar sedan. Men där är det ju fortfarande oklart vilken (om någon) av mina hypoteser som är med verkligheten överensstämmande. Den ena verkar utesluta den andra. Jag är därför fortsatt intresserad av om någon har mer kunskap om Anders Spilhammars andra hustru Britta Eriksdotter Wik härkomst eller släktingar.


Jag har en del uppgifter gällande min gren och framåt men för de här nämnda personerna rör det sig om magra uppgifter hämtade ur domböcker och skattelängder.


Kanske går det att finna mer i domböckerna? Många av domböckerna från halvseklet före husförhörslängdernas början har inte fotograferats av AD (gäller flera av de socknar i Norduppland som jag forskar i). Jag beställde uppdragsfotografering av några och jag har påpekat att det vore bra om de kunde fylla det gap som finns mellan de äldsta domböckerna och kyrkobokstid men det fanns ingen mer fotografering planerad var svaret.