NULL Skriv ut sidan - SV: Humble / Humle

Anbytarforum

Titel: SV: Humble / Humle
Skrivet av: Erik Mangsbo skrivet 2018-05-30, 17:12
Stefan,

Jag tror inte jag har några familjeuppgifter noterade på den andra barnkullen i Snatra (Margareta Humbles barn).

Per Persson och Margareta Sporrong hade minst två barn till utöver se två som du listade ovan, nämligen Johan (1704) och Erik (1707)

Du har kopplat samman Margareta med rätt far. Hon är dotter till masmästaren Frans Sporrong, en mängd uppgifter tyder i alla fall enhälligt på det. Jag har dock inte funnit någon enskild uppgift som säger detta i klarspråk.

I mina anteckningar har jag skrivit att Margareta Sporrong troligen först var gift (c1693) med Per/Pål Persson i Maln och senare (c1697) med Per Persson i Snatra. Så blev i alla fall min slutsats efter att ha studerat kyrkböckerna mm. Kanske går det att undersöka närmare om det låg till så.

När det gäller underskriften i mitt inlägg, att jag skulle ha ändrat något 1970 kan man bara medlidsamt småle åt stackars forumsadministratörerna. Det tycks spöka ordentligt för dom för jag har ju inte ändrat inlägget överhuvudtaget (däremot har jag lagt till en inloggningssignatur eller vad det heter, så kanske är det orsaken?)