NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Paul Bergström skrivet 2018-06-04, 01:29
Lite mer uppgifter kring den ovannämnda Maria Christina Wenster född 1750 i Landskrona.

Som vi tidigare vet blev hon gift 1784 i Västra Karaby med betjänten Niclas Dahlgren.

Paret får sedan en son Carl född 1785-01-22 i Västra Karaby. Sedan har spåret tagit slut.

Nu har jag lyckats fiska upp dem. De flyttar ganska omgående till Landskrona där Niclas blir landtullbesökare. I rask takt kommer tre barn födda i Landskrona.

Jean Peter 1786-08-09
Helena Sophia 1787-12-06
Niclas 1789-01-25

Niclas Dahlgren dör hastigt 1788-07-17 och i hans bouppteckning kan man läsa att han tillsammans med sin maka haft tre barn som alla avlidit.

Sonen Niclas föds alltså efter faderns död och även efter det att bouppteckning hållits. I de efterföljande husförhören finns han med och verkar alltså överleva sin späda ålder.

År 1803 avlider en änka Maria Sophia Dahlgren i Landskrona. I hennes bouppteckning kan man läsa att hon omkring år 1800 flyttat in från Malmö och att hon efterlämnar sonen stadsbetjänten Carl Magnus Dahlgren i Landskrona som ärver allt enligt testamente. Det framgår också att avlidne sonen Niclas Dahlgrens änka Maria Christina i ingiven skrift avstått alla krav på arv (för sin son?). Det framgår också att hon "inte längre vistas i staden".

Efter lite googlande fastnade jag för kandidater till Dahlgrenbrödernas föräldrar.

Artillerikonstapeln Carl Dahlgren (död 1766) och hans hustru Anna Sophia Nilsdotter som i Kristianstad får sonen Niclas 1764 och Carl Magnus 1766.

Det som är anmärkningsvärt är att då skulle Niclas alltså bara vara 20 år vid vigseln med Maria Christina i slutet av 1784. Dessutom avviker hans moders förnamn från Anna Sophia vid hans dop för att sedan vid sin död kallas Maria Sophia.

Jag är dock övertygad om att det är rätt föräldrar.

/Paul