NULL Skriv ut sidan - SV: Hising

Anbytarforum

Titel: SV: Hising
Skrivet av: Heidi Popper skrivet 2018-06-10, 19:16
Det är rätt många år sedan denna diskussion skedde, så jag vet inte om det fortfarande finns intresse för frågan? Dock kan jag ha en koppling.


Vill börja med att jag bara är en glad amatör och har inte det kunnandet som ni riktiga släktforskare har. Min koppling kanske är långsökt?


I mitt släktträd har jag i rakt nedstigande led  slaktare Åke Olofsson Hising d. Lund 1707, på min farmors sida.


För ett par veckor sedan köpte jag boken "Människor i Ystad på 1600- och 1700-talet" av Gun Löfblad.


Där kunde jag läsa att en ana till mig borgmästare Johan Friis i Ystad 1624 ägde Kuntzegården i Malmö. Den gård borgmästare Jep Nielsen köpte till sin dotter Anna och svärson Kuntze. Kopplingen skulle vara mellan Hising i Lund och Hans Fissing, borgare i Malmö, som Göran Johansson skrivit om i sitt inlägg 2001-03-02, 14:43.
[/size]
[/size]Nu till min koppling,
[/size]
[/size]Åke Olofssons sondotter Johanna Margareta Hising f. i Lund 1715 gifter sig med borgmästare Johan Friis barnbarns banbarns barn, Mathias Jacobaeus, född i Kropp 1708 där fadern Johannes Jacobaeus, kyrkoherde och f.d rektor på Malmö latinskola. Han föddes i Malmö 1665. Mathias Jacobaeus morfar Bertel Knudsen Aquilonius, var slottspräst och också rektor på Malmö Latinskola. Så det finns gott om kopplingar till Malmö
[/size]

Jep Nielsen borgmästaren i Malmö f. någon gång i den senare hälften av 1400-talet är Johanna Margareta Hising f. 1715 i Lund farfars farfars farfar, om Göran Johanssons hypotetiska släktled stämmer.


Johanna Margareta Hising gifter sig med kyrkoherde Matthias Jacobaeus f. 1708 i Kropp. Borgmästare Johan Friis i Ystad är Matthias Jacobaeus mormors mormors far.


Här kommer släktleden för Johanna M Hising och Mattias Jacobaeus.


Johanna Margareta Hising             Mattias Jacobaeus


Olof Hising (far)                               Chatarina Aquilonius (mor)


Åke Olofsson Hising (farfar)            Margareta Simonsdotter Ingelotz (mormor)


Olof Hansson Hising (farfars far)     Karna Jacobsdotter (mormors mor)


"Hans Fissing (farfars farfar)             Margareta Johansdotter Friis (mormors mormor)


Niels Jepsen (farfars farfars far)       Johan Friis (mormors mormors far)


Jep Nielsen (farfars farfars farfar)"


Så min fråga är? Är det långsökt att se detta som en eventuell koppling. Att Mathias Hisings mormors mormors far, Johan Friis 1624 äger sin fru Johanna Margareta Hisings farfars farfars farfar Jep Nielsen - om hypotesen stämmer - gård. Själv kan jag för lite för att avgöra om det är långsökt eller ej.