NULL Skriv ut sidan - SV: Godegård

Anbytarforum

Titel: SV: Godegård
Skrivet av: Vincent Eldefors skrivet 2018-06-12, 14:37
Angående Mats Kindahls inlägg den 31 mars 2018:
Jag håller med dig om att domboksuppgifter kombinerat med mantalslängderna (i synnerhet de årgångar då man har turen att patronymikon anges på såväl man som hustru) är ett kraftfullt verktyg för att dra härleda ytterligare generationer. I just ditt specifika fall ger domboken så pass mycket matnyttig information att jag tycker din indiciekedja håller. Visst kan man inte vara 100% säker men det kan man ju aldrig med ett faderskap oavsett (med undantag för modern tid och DNA-tester då). Jag har själv gjort några liknande antaganden i både Godegård och grannförsamlingen Tjällmo där kyrkböckerna börjar föras ungefär samtidigt (även om det åtminstone i Tjällmo har funnits en äldre kyrkbok som försvunnit eller förstörts vid något tillfälle). Det viktigaste tycker jag är att man dokumenterar och motiverar slutsatserna så att nästa person som tittar på materialet kan göra sin egen bedömning om man önskar, eller om man själv helt enkelt vill gå tillbaka till äldre forskning vid ett senare tillfälle.