NULL Skriv ut sidan - SV: Michel Ersson f.1712

Anbytarforum

Titel: SV: Michel Ersson f.1712
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-06-21, 06:49
"lemnat hemmanet till ende Son. Modern 63 år efter attest." På nätet påstås Rakel vara född 1690. Den uppgiften kommer mest troligt från Sven-Erik Johanssons databas Kråken. Han anger SH 2/88 som källa, dvs. Daniel Brömster gjorde en stor utredning där han förökte vederlägga uppgifterna i kyrkoböckerna att en av bönderna med namnet Pål Pålsson i Agnäs inte skulle ha blivit 110 år som har publicerats i "Släkt och Hävd" 1988, men jag ser inte Rakel omnämnd där. Jag tycker att den här mantalsuppgiften är säker. Dessutom skulle hon enligt domböckerna ha tjänat hos Olof Nilsson i Öresund 1700 och 1701, knappast att föräldrarna skickat iväg henne 5 mil 10-årig, eller fått lön som piga, och ha gift sig redan som 16-årig.
Nej, jag tror inte att Nils gift om sig. Jag vet inte vem hustru Brita som man kan se i mtl 1753-57 är, men jag tror att om det skulle vara Pers styvmoder skulle det ha angetts. Däremot tror jag som du, att Pers föräldrar dog i Rönnholm. Per var ende sonen men de skulle också kunnat ha flyttat till någon av sina två döttrar som gift sig, båda i Lögdeå och då skulle de ha funnits i Nordmalings bb.