NULL Skriv ut sidan - SV: Roslags-Bro

Anbytarforum

Titel: SV: Roslags-Bro
Skrivet av: Peter Sohtell skrivet 2018-06-22, 15:26
 Hej Bengt,
Det finns två Mats Månsson i Väsby under samma tid. Den äldre av dessa, ”gamle” Mats Månsson, begrovs 1716-04 15, 76 år gammal enl dödboken (CI:2 sid 180). ”Unge” Mats Månsson begrovs 1729-02-16, 69 ¾ år gammal enl dödboken (CI:2 sid 186).  Bägge finns också noterade i mantalslängderna under slutet av 1600- och början av 1700-talet. Änkorna, som finns noterade i dödboken 1742 och 1743, bör vara deras hustrur.
”Gamle” Mats Månssons hustru hette Maria Eriksdotter. Det framgår t.ex i födelseboken 1693-04-08 (CI:1 sid 85), då dottern Karin föddes.
Unge Mats Månsson var gift tre gånger. Sista gången 1713-01-18 med Margareta Eriksdotter (CI:2 sid 8 ). Tidigare hustrur var Anna Matsdotter och Anna Eriksdotter.
I husförhöret AI:1 finns unge Mats Månsson med familj på sid 5. Där framgår att Mats dog 1729. Vid hustrun Margareta står noteringen ”död” men utan årtal.
Gamle Mats Månsson finns inte med i AI:1. Av mantalslängderna framgår att sonen Erik Matsson övertagit gården i Väsby efter fadern.  På sid 9 i AI:1 finns Erik Matsson med familj. Här finns också Eriks mor Maria noterad med tillägget ”död”, också här utan årtal.
Som jag tolkar det är det Maria Eriksdotter och Margareta Eriksdotter som är de två änkorna du hittat i dödboken. Av åldersuppgifterna att döma bör det vara unge Mats Månsons änka Margareta som dog 1742 och gamle Mats Månssons änka Maria som dog 1743.
Man kan också notera att ”gamle” Mats Månsson finns med bland anorna till Carl Gustaf Lindstedt enligt anlistan som publicerats på Norrtälje Släktforskarförenings web-sajt.
På det här sättet har jag tolkat och satt samman de pusselbitar som jag hittat i kyrkböcker och mantalslängder. Om någon har annan information eller andra tolkningar så är jag givetvis intresserad av detta.
Hälsningar, Peter