NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olsson f 1695 barn

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olsson f 1695 barn
Skrivet av: Per Sundin skrivet 2018-06-29, 09:22
Faddrarna var Per Olsson ohh Karin Jönsdr på Nolby 6, drängen Nils Ersson, prästgården och pigan Giölin Olsdr, Bunsta.Men åt vilket håll söker du egentligen? Gäller inte sökningen att hitta ursprunget till paret Eric Olsson ohh Märet Olsdr i Mjösund?Jag börjar nämligen tänka om när det gäller Bunsta/ Nolby. De kansker inte är identiska med Mjösundparet. Enligt Njurunda AI:3 s 288 och Indal AI:3 s 93 är Eric Olofsson född 1737. Det stämmer inte med han i Nolby. Han var fadder för Pers och Karins barn redan 1751 och finns i mtl 1747-48 på Nolby 1. Är alltså född före 1731 och kan mycket väl vara en bror till Per.
Det jag vet om familjen i Mjösund är att jag först hittar dem i Stige 1780. Kan vara från södra Ångermanland (inte Häggdånger eller Säbrå), Östjämtland eller möjligen Timrå där fb saknas för 1730-talet. Och jag hittade dem i mtl 1780, i Hällom, Selånger. Av Selånger AI:3 16 framgår att Eric var född 1734 i Hässjö och Märta 1735 i Timrå. Hittade vigselnotisen i Skön C:1 och där framgår att Eric var från Torsboda och Märta från Lundevallen. Det innebär att Märta är dtr t Olof Andersson ohh Emerentia Larsdr (enligt Medelpadsdatabasen) och Eric bör vara son till Olof Jakobsson ohh Margreta Johansdr på Torsboda 1.