NULL Skriv ut sidan - SV: Lars Tomasson Heiloinen

Anbytarforum

Titel: SV: Lars Tomasson Heiloinen
Skrivet av: Andriette Engström skrivet 2018-07-16, 09:07
Hej Calle!

Jag kollade på en karta såg att det är långt mellan Nås och Ljusnarsberg, som du sa, och insåg att jag borde ha varit mer tydlig med att Lars Tomasson Heiloinen bodde i Säfsnäs-delen av Nås (närmare bestämt i Gällinge/Villbäck). Ber om ursäkt för detta slarv! Enligt http://www.finnsam.org/uppsatser/skogsfinnarna_i_safsen.pdf (sida 4) så låg Säfsen inte mer än en mil ifrån Norra Hörken i Ljusnarsberg.

I övrigt har jag inga starkare bevis på att det är samma Lars Tomasson än att de barn som föddes i Viken, Ljusnarsberg har samma namn som de som blivit angivna i olika släktträd på internet. Jag vet inte hur vanligt det var att barn fick namnet Sigfrid på den tiden, det (tillsammans med Daniel) är väl det ovanligaste namnet av de syskonen.

Någonstans i en annan tråd här på Anbytarforum (som jag förstås inte har lyckats hitta igen fast jag har letat) var det några person som spekulerade i att deras finska släktingar funnits i två olika socknar samtidigt, eller åtminstone att de ägde hus/mark i två socknar samtidigt och därför skattskrevs på båda ställena.
Jag vet inte om det är möjligt. Det du skriver låter rimligt, och jag har inte lyckats hitta någon information om sådan skattskrivning när jag har sökt på internet heller.

MVH
Andriette