NULL Skriv ut sidan - SV: Roslags-Bro

Anbytarforum

Titel: SV: Roslags-Bro
Skrivet av: Sven-Åke Eriksson skrivet 2018-07-16, 20:22
 Hej,
Jag har varit bortrest ett par veckor och därför inte läst inläggen om de två Mats Må()sson i Väsby förrän nu. (Jag återkommer längre ner till varför jag satt del av namnet inom parentes.) Jag kan kanske hjälpa till med de uppgifter du (Peter Sohtell) verkar sakna avseende unge Mats Må()ssons hustru Anna Matsdotter.

En av mina anor är den Erik Matsson som Peter skriver tog över en gård i Väsby efter Mats Må()sson. Därför har jag också studerat kyrkoböckerna, mantalslängderna och jordeböckerna för att försöka koppla ihop släktskap, och se vem av de två Mats Må()sson som är far till Erik Matsson. Jag har även gått igenom de domböcker som finns på Stockholms stadsarkiv, men det har inte gett något mer.

Jag har dragit precis samma slutsatser som de som Peter redogör för ovan. Jag vet inte om du Peter fått något svar på din fråga om Anna Matsdotters föräldrar, men det framgår av följande:
-I Roslags-Bro kyrkoräkenskaper (LIa:1) avseende 1702 anges att det erlades testamentspengar efter enklingen Mats Mårssons hustru 1702.
-I Roslags-Bro dödbok (CI:1) framgår att hon begravdes 1702-03-09 och där nämns också hennes föräldrar. (Vilket ger att hon är syster till en eller två av mina andra anor).
-I Söderby sockens vigselbok (C:1) framgår vigselnotisen avseende Mats Mårsson och Anna Matsdotter år 1685.

Detta med Må()sson. Jag tror inte att det står Månsson, utan Mårsson (även om det inte framgår så tydligt). Jag har uppfattat det som att Månsson är en förkortning av Magnusson, medan Mårsson är en förkortning av Mårtensson. I just det här fallet bör det vara Mårtensson som avses – se bl.a. Roslags-Bro kyrkoräkenskapsbok (LIa:1) avseende 1742 och 1743. Det är i alla fall min tolkning.

///
Sven-Åke Eriksson