NULL Skriv ut sidan - SV: Wenster

Anbytarforum

Titel: SV: Wenster
Skrivet av: Bengt Nilsson skrivet 2018-07-23, 10:19
 Hej
Jag har nu efter ett uppehåll i forskandet arbetat med era tips om Annicka Hiorts bakgrund. Hennes far var mycket riktigt soldaten Carl Börgesson Hiort. Han mönstrade på sommaren 1717 till Smålands 3männingsregemente som sockensoldat för Vissefjärda socken där han hade arbetat som dräng på Emmaboda gästgivaregård. På hösten samma år gifte han sig med pigan Märta Svensdotter i Älmeboda socken. Efter kriget i Norge mönstrades regementet i Uddevalla, och uppgick i Smålands 3 och 5 männingsregemente som förlades till Malmö och/eller Landskrona.
När han vid något tillfälle återkom till Älmeboda stämde han hustrun för att ha varit otrogen. Domkapitlet i Växjö utfärdar skiljebrev och Carl gifter om sig med Stina Larsdotter i Malmö garnisonsförsamling i oktober 1725. Han får dottern Annicka 1725 och ytterligare en dotter Katarina 1731.
--- ytterligare material om Carl och Märta torde finnas i Konga härads dombok, men den är så vitt jag förstår inte skannad för dessa år. Jag får åka ner till Vadstena vid tillfälle.
--- Annikas födelseattest har jag tyvärr inte hittat, men jag tvivlar inte på att Carl och Stina är hennes föräldrar.
--- Stina gifter om sig med Johan Dehn efter Carls död.

Annika gifter sig med Nicolaus Wenster troligen i Landskrona garnison, vars kyrkobok saknas. Resten av deras liv är kartlagt liksom deras ättlingar.
--- Fortfarande saknar jag Nicolaus bakgrund före hans lärlingstid hos klensmeden Petter Anderberg i Åhus. Är verkligen skråhandlingarna från Karlshamn försvunna.
---- Varför valde Nicolaus efternamnet Wenster? Fanns det även en smed Bengt Wenster i Skåne under denna tid och hade de något gemensamt? I övrigt finns bara en släkt Wenster i Sverige både då och senare, som härstammar från Christian Christiansson, skolmästare i Landskrona och hans son Christian Wenster, Hautboist.
Finns det någon koppling mellan dem och smederna Niklas och Bengt?
--- Är det möjligt att få kopior av anteckningarna i Landskronas skråhandlingar om Niklas Wenster?