NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2018-07-24, 21:44
Hej!

Jag har en ana vid namn Annika Linnarsdotter, född 1734-12-10 i Längjum (Larv (R) C:3 (1725-1744) sid 235). Hennes far anges vara Linnar Skumpe och vid vigseln med hustrun Carin Andersdotter den 8:e November 1728 anges Leunart Skumpe vara ryttare i 'Beckebo', Längjum (Larv (R) C:3 (1725-1744) sid 159).

I mönstringsrullorna (Västgöta kavalleriregemente, Majorens kompani, som No. 27) hittar man mycket riktigt en Linnar Skumpe/Skompe, en äldre herre som om man räknar baklänges är född runt år 1669 och - under förutsättning att det är rätt person - således var dryga 65 år gammal när Annika föddes. (Se bifogade exempelbilder från Generalmönsterrullorna för Västgöta kavalleriregemente, källor anges nedan). Han är med första gången år 1712 (se bild "GenRulla1") och om jag inte är helt ute och cyklar står att han är "född i Jungz sochn", vilket borde vara Jung socken, Skaraborgs län.

Han blir tillfångatagen vid något tillfälle och i mönstringen för år 1719 noteras: "den från fångenskapen hemkomne Linnar Skumpe" (se bild "GenRulla2").


Frågan är om detta är en Skumpe med släktskap till Bryngel, eller "bara" någon som fått detta namn vid inträdet i det militära? I Generalmönsterrullorna står att han berustas av Bryngel Skumpes arvingar, i Bäckebo gål, så jag tänkte först att han kanske fick namnet Skumpe av denna anledning, som en sorts hommage till Bryngel. Men jag är naturligtvis inte säker och i vilket fall är jag intresserad av vem han var.

Två saker slog mig: Linnar/Leonart var närmare 60 år gammal när han gifter sig med Karin, och vid den åldern är det sällan första gången - troligen har han varit gift förut. Och en annan sak var det faktum att vid mönstringen år 1741 noteras att "Ryttaren Leonhard Skompe fått afskied på 1736 åhrs General munstring, i stället d. 31 Aug. 1736, antagen [...] och Commenderad till finland, Pehr Skumpe" (se bild "GenRulla3"). Ännu en Skumpe som fått namnet efter rusthållet, eller är det en släkting till Bryngel och/eller Linnar?

(Not: Fann en "Päder", son till "Soldaten Leonart Bryngels[son]" som föds i Bro församling, Värmland år 1713 (Bro (S) C:1 (1692-1722) sid 77) men det rimmar nog illa med mönstringen år 1712 i Längjum och känns lite väl långt bort).


Källor till bifogade bilder:
GenRulla1 - Generalmönsterrullor - Västgöta kavalleriregemente (P, R) 527 (1710-1712) Bild 352
GenRulla2 - Generalmönsterrullor - Västgöta kavalleriregemente (P, R) 530 (1719-1721) Bild 134 / sid 128
GenRulla3 - Generalmönsterrullor - Västgöta kavalleriregemente (P, R) 534 (1741) Bild 458 / sid 212


Vore tacksam för all hjälp med att bena ut detta!


Med vänlig hälsning,
Anders