NULL Skriv ut sidan - SV: Moback

Anbytarforum

Titel: SV: Moback
Skrivet av: Per Lundgren skrivet 2018-07-25, 14:47
Jukka!
Hittills är det magert med DNA och Moback. Däremot har jag hittat några kontakter i Lundgrenssläkten som jag inte kände till. Jag funderar på att gå vidare men har ännu ej bestämt mig för hur.
När det gäller Moback så är jag sysselsatt med att gå igenom underlag och kontrollera att det är rätt i min databas och ta bort dubbletter.
När jag läser ditt inlägg så fick jag några funderingar.
Det verkar ju helt klart att det kom en Herrman Moback med familj från Nyköping till Åbo. Det är också klart att det kom en kapten änkemannen Lorenz/Lars Mobach till trakten av Vasa. Med honnom kommer också två döttrar från hans första äktenskap. Han gifter sig för tredje gången i Vasatrakten med kyrkoherdens i Vasa dotter. De får barn. Han dör 1808. Hans hustru kyrkoherdedottern fyttar med deras gemensamma barn till Stockholm, behåller namnet stavat Mobach. De finns fortfarande i Stockholm. De två döttrarna gifter sig och bor kvar. Jag har haft kontakt med en Liisa Wrigt som bor någonstans V om Åbo och som har en av dessa Mobacks döttrar från Vasa bland sina anor. Hon blev gift med en kopparslagarmästare Hessler som var född i Sverige.
Min fundering kan det finnas någon koppling mellan "Åbo-"mobackarna och "Vasa"-mobacharna? Kan det vara så att Du funnit något i dina fortsatta DNA studier som kan styrka samband. Jag tror inte att det finns på manssidan med skull kanske vara möjligt på kvinnosidan.
Jag har mer underlag men väntar med det till jag får en återkoppling från dig om vad du tror är möjligt

mvh
Per L