NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Anders Väppling skrivet 2018-07-29, 21:20

Hej Anders!
 Min man härstammar från två av Bryngel Skumpes döttrar. Därför har jag forskat en hel del kring släkten Skumpe från Jung. Både för att Bryngel tillhörde den släkten och för att jag själv har släkttrådar till en Skumpesläkt i Järpås. Jag har dock inte lyckats knyta ihop dessa släkter än. Som du skriver så borde inte Lennart Skumpe varit son till Bryngel. För det första så står han i sin vigselnotis som Persson Lennart Skumpe, vilket även släktnamnsregistret för Laske härad tolkar det till. För det andra så har jag försökt att tolka en del domstolsprotokoll för att försöka någorlunda reda ut den snåriga Jung-släkten. Bland dem i Laske härad finns det en del tvistemål kring arvet efter Bryngel och i dem nämns de flesta barnen på något sätt. Det står inget om Lennart och det borde det gjort om han var son eftersom han levde då.
Den Jöns Skompe du nämner har jag tolkat som en farbroder till Bryngel. Han dog 1671. Någon Per Skumpe som skulle passa in som far har jag inte bland alla mina många Skumpar. Därmed inte sagt att det någonstans i släkten kan ha funnits en Per Skumpe. Det verkar som att Lennart efterträddes som soldat av Per Lennartsson Skumpe född 1713. En son? Det kan ju i så fall tyda på att efternamnet Persson kan vara rätt.


Ta gärna en titt i släktnamnsregistret om du inte redan gjort det. Där finns en del barn till Lennart Skumpe uppräknade. Kolla gärna också registret för Skånings härad dit Jung hör. De finns hos Arkiv Digital.


Hälsningar
Gerd Johansson

Hej Gerd,

Stort tack för ditt svar!

Jag noterade "Pährs." före Linnarts namn vid vigselnotisen, men visste inte hur jag skulle tolka det (tänkte först att det kanske stod för "ryttare person", men det kändes inte rätt) - tack för klargörandet! Då kan jag nog utgå från hypotesen att min Linnart var son till en Per, och i så fall ökar chanserna att den Per som efterträder honom i rullorna kan ha varit hans son från ett tidigare äktenskap. Jag börjar misstänka att situationen kan vara lik den med Bureättlingar, där män kunde börja kallade sig "Burman" och liknande för att flagga för släktskapet med Bure"ätten", trots att det kom från deras mors sida. Kanske kan det vara någonting sådant som försiggår här - Linnars mor kanske var en Skumpe och därav föll det sig naturligt att han antog namnet vid mönstringen. Jag får undersöka detta vidare under hösten och återkommer i tråden om jag hittar något nytt!

Stort tack även för tipset om släktnamnsregistret! Jag har varit och bläddrat i det tidigare men hade glömt av det helt denna "semestervända". Linnart får tydligen 5 barn (varav ett nog avled i späd ålder) i Längjum, så det blir spännande att utforska vad som hände med dem när tid finnes.

Ps! Tittade lite snabbt i domböckerna för Skånings härad och fann följande från Maj år 1672 rörande en Bryngel Skumpe:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107157_00055 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0107157_00055)
(Vänstra sidan, med början i nedre delen)

Ha en fortsatt trevlig sommar och tack än en gång!

Med vänlig hälsning,
Anders