NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olsson f 1695 barn

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olsson f 1695 barn
Skrivet av: Gunilla Gregnert skrivet 2018-07-30, 17:30
Fråga till Per Sundin

Spinner vidare på din tankegång om Eric Olsson och Märeta Olsdotter i Nolby och Bunsta
Nu letar jag vidare på den andra Eric som kan vara född i Nolby och vilka hans föräldrar var, och behöver din hjälp.

Du skrev så här:
"Enligt Njurunda AI:3 s 288 och Indal AI:3 s 93 är Eric Olofsson född 1737. Det stämmer inte med han i Nolby. Han var fadder för Pers och Karins barn redan 1751 och finns i mtl 1747-48 på Nolby 1. Är alltså född före 1731 och kan mycket väl vara en bror till Per."

Det finns en Per Olsson f 1719 i Nolby 2:10 och gift med Karin Jönsdotter från Nolby. Far är Olov Persson f 1683 i Nolby 2. Där finns en bror Erik f 1722 men död samma år och en bror Olof född 1724.

Kan Erik Olsson vara bror till Per i Nolby 2 med far Olov Persson?
Framgår det varför han återfinns i Nolby 1?
Får inte fram något födelsedatum för denna Erik Olsson eller vart familjen tar vägen.

Enligt vigselregistret gifter sig 1756-09-06 en Eric Olsson från Nolby med Märeta Olofsdotter från ??sta (Bunsta?). Det du hittade tidigare var att denna Märta kunde vara född 1736 i Bunsta 2 men saknades i födelseboken.

Paret Eric Olsson och Märeta Olofsdotter från Nolby får en son Olof f 1756 men datum kan jag bara tolka som oktober någonting. Och ytterligare en son 1758 (uppgifter som du hjälpt mig med).

Får inte till uppgifter i mantalslängden som kan vara till min hjälp. Så det här går jag bet på