NULL Skriv ut sidan - När kyrkböckerna brunnit, Torna Hällestad

Anbytarforum

Titel: När kyrkböckerna brunnit, Torna Hällestad
Skrivet av: Elisabeth Hedin skrivet 2018-08-04, 11:46
Hej!
Söker föräldrarna till min mormors farmor Elin Nilsson född 27 april 1852 i Torna Hällestad, död 7 april 1932. Vigd 1876 med Ola Jeppsson Nilsson (född 1852), i vigselboken kallas hon "hemmansägardotter i Hällestad" och han hemmansägarson i Hällestad. Vad gäller hennes make har jag kunnat forska bakåt via fastigheterna som hans familj bebodde i generationer. Problemet är att husförhörsböckerna och födelseboken för åren 1845-1883 försvann i kyrkobranden i Hällestad 1883. Jag har listat alla möjliga "Nils"och "Nilsson" i Hällestads husförhörsbok för 1845 för att sedan återuppta tråden 1883 (pågående kartläggande forskning), om någon av dem var hemmansägare i Hällestad då, om det på det viset går att identifiera "rätt" Nilsson. Folkräkningen i Hällestad verkar ha börjat 1880, så inget napp där. Var kan jag söka vidare? 1879 vid vigseln heter hon Nilsson och inte Nilsdotter, var hon "modern" eller kan det innebära att även hon tillhörde en gammal Hällestad-"Nilsson"-släkt (jmfr hennes make "Jeppsson Nilsson")?