NULL Skriv ut sidan - Jonsson, Axel och Gertrud

Anbytarforum

Titel: Jonsson, Axel och Gertrud
Skrivet av: Karin Jorthé skrivet 2018-08-05, 12:25
Hej!

Har mycket knappa uppgifter om att ett syskonpar Axel och Gertrude emigrerar till Colorado, troligtvis Ouray i slutet av 1800-talet (dock inte nödvändigtvis samtidigt). Där heter han Axel Johnson. Enligt uppgift ska han ska vara född 1874-1875 i Helsingborg, men jag kan inte hitta något i dessa födelseregister och inte heller när jag söker bland emigranter. Gällande systern Gertrude finns uppgift om att hon 1930 i USA heter Gertrude Olson, och är änka samt att hon har anlänt från Sverige 1898. Men även här kan jag inte finna henne bland emigranter eller i födelseböcker över Helsingborg (som är en chansning eftersom jag inte vet var hon är född). Hon är troligtvis född 1880-1881.

Gällande Axel finns dödsdatum 6 nov 1914 i Colorado, El Paso. Men jag får inga träffar med hjälp av det heller. Han ska också ha varit gift med en Johanna Kristina Scherman gift Johnson som föddes 1889 och emigrerade ensam 1907 (det har jag hittat i emigrantdatabas) till Ouray. Hon avlider 1918.

Är det någon som känner igen ovanstående eller kan hänvisa mig till ytterligare register att söka i är jag tacksam.

/Karin