NULL Skriv ut sidan - SV: Klara och Kungsholmen (Klara Övre) 1831

Anbytarforum

Titel: SV: Klara och Kungsholmen (Klara Övre) 1831
Skrivet av: Eva Garcia skrivet 2018-08-13, 12:30
Ett stort tack Ulf och Åke!
Jag satt igår kväll och gick igenom husförhörslängderna för Klara församling och upptäckte då dessa två flickor som jag följde vidare.
Mina tankar efter att tittat i husförhörsböckerna var följande:

de la Grange står först ensam 1824
1825 går tyvärr inte att läsa
1826-1828 står demosielle Johanna Lovisa Ågren nedtecknad och under henne står dom två flickorna titulerade "fosterbarn"
1829-1830 står då flickorna under de la Granges namn och står som barn
demosielle Johanna Lovisa Ågren bor kvar och har piga.
1831 gifter dom sig och efter några veckor dör hon. I fortsättningen så står barnen som barn hos honom.
Mina frågor som kvarstår:
Vem var modern till dom två flickorna?
de la Grange är grosshandlare och verkar efter ett antal år även ha blivit konsul, eller är det en annan man?
Vad betyder demosielle? Var det för att mannen pratade franska, läste något om fransk trosbekännelse i husförhörsboken, eller för att Johanna Lovisas farmor var dotter till en adlig familj? Som nybörjare hittar jag många frågor, samtidigt som jag på denna sidan (min fars sida) har hittat en väldigt intressant familj som jag inte hade en aning om. Tack så hemskt mycket för länkarna Åke, mantalsarkivet hade jag hittat själv, men dom andra hade jag nog aldrig hittat. Det är svårt att leta i Stockholm när man bara har "snurrat runt" i Jönköping och Kronobergs län innan.
Mvh Eva