NULL Skriv ut sidan - SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?

Anbytarforum

Titel: SV: Solberg; finska släktnamn och förste finska invånare?
Skrivet av: Barbro Runeborg skrivet 2018-08-16, 20:54
Hej,
Hittade er konversation och finner den ytterst intressant. Min morfar farfar kom från Solberg nr 1, Ekshärad, Hofors, Värmland. Hans namn var Magnus och var yngste son till Lars f. 1781. Jag har i pappersforskningen följt honom via Lars f. 1754, Lars f. 1712, Jöns 1786 och Olof f. 1650 i rakt led på fädernet. Nu söker jag barnen till Pål som köpte Solberg 1645 för att se om det är sonen Lars som är den näst äldsta anan. 2016 topsade jag min kusin Kent. Hans haplogrupp är N-M231 SNP är CTS8445 och är finskt-kareliskt ursprung. I Familytree YDNA Eurasiska projektgrupp och N-träd i sitter han ganska ensam på en kvist tillsammans med en finne och en ryss. Jag har försökt att hitta andra dnatestade personer med koppling till Solberg och i dagarna har jag äntligen funnit en kvinna och vår  gemensamma ana är Jöns Olofsson f 1786. Jag söker Pålättlingar som YDNA testat sig. Läser att Gottlund menar att det är Kyttöinen som är det finska namnet. Vid sökning i Familyfinder och autosomala träffar finns några som matchar på det namnet samt Svepe och Kääriänen. Personerna kanske har lagt till alla namnen för säkerhets skull. Resonemanget kring namnen är mycket intressant och jag önskar naturligtvis veta mer. Min fråga är om det finns testade personer med koppling till Olof Larsson f. 1650 och hans far Lars f. 1622 samt mer om dennes fader Pål och det finska familjenamnets ursprung och ort. Jag hoppas ni har information ni vill dela med mig.
Med vänlig hälsning
Barbro