NULL Skriv ut sidan - SV: dna etnicitet och svenskt ursprung

Anbytarforum

Titel: SV: dna etnicitet och svenskt ursprung
Skrivet av: Klas Wallén skrivet 2018-09-03, 21:51
Hej!

Problemet med sådana där etnicitetsbeskrivningar är att det inte finns något unikt svenskt eller engelskt DNA. Därför kan de inte visa annat än en beskrivning av var någonstans i världen andra personer som gjort testen, och som du delar visst DNA med, bor någonstans. En engelsman till exempel kan ju ha DNA från en anfader som flyttade till York eller någon annanstans i England från Danmark/Skåne framförallt mellan 800- 1000-talet. Jag skulle tro att det kan ge dig Engelska träffar då DNA-företaget kategoriserat dessa personer som engelska fast ni kanske delar DNA från en dansk (skånsk?) ana. Givetvis kan du ju även ha anor som flyttat till Sverige, antingen som trälar under vikingatiden eller invandrare under stormaktstiden, vars ättlingar delar DNA med dig. Det är ändå lite underligt att din mamma har så mycket som 25% Engelskt och du 15%. Har du verkligen funnit samtliga anor från 1700 och framåt? Om inte kan du ju ha okända Engelsmän i ditt träd.  "Nordeuropeiskt" kan väl även innefatta Tyskland, Nederländerna och Belgien varifrån många människor under lång tid (särskilt Tyskland) har flyttat till Sverige. Har själv både Tyskar och Valloner bland mina anor på 1500- och 1600-talet. Du bör nog även kolla upp så att det inte är så att Skandinaviskt är en del av Nordeuropeiskt. Kanske har vissa testare blivit kategoriserade som Nordeuropeisk fast de bor i Skandinavien. Tror även att Östeuropeiskt och Finskt kan krocka så att vissa människor som gjort testet kategoriseras som det ena och några det andra. Man får ta etnicitetstester med stora nypor salt (då de flesta platser på jorden befolkats från så många olika håll under lång tid varpå det inte finns något sådant som "unikt etniskt DNA"), och jag tror också att de flesta företag nämner detta på sina hemsidor. Företagen kan bara gå efter de platser som testpersonerna påstår sig komma ifrån. Det kan ju ändå var skoj att göra sådana tester för att se var någonstans i världen det bor andra personer som har liknande DNA som du själv.

VH Klas