NULL Skriv ut sidan - SV: Anders Jacobsson från Malingstorp

Anbytarforum

Titel: SV: Anders Jacobsson från Malingstorp
Skrivet av: Anders Fritzson skrivet 2018-09-22, 10:31

Tack för oväntat svar (det är några månader sedan jag startade tråden)! Tanken om att Malinstorp byter namn till Svartbäcken verkar vara en trolig lösning. Det ger också viss ledtråd till färdvägen (häst och släde?) för de två olycksoffren när de skulle till julottan (i Skinnskatteberg antar jag). Då kan Anders Jacobssons färdkamrat ha startat från Flodhammar (väster om Hedströmmen/Flodhammarsån) mitt för dagens Uttersberg. Han har åkt norrut till Malinstorp (Svartbäcken på dagens kartor), hämtat upp Anders och sedan försökt korsa Hedströmmen där den är som smalast (se karta) i höjd med Svartbäcken för att på östra sidan bege sig till kyrkan. Men dit kom de aldrig.
Att Svartbäcken först hette Malinstorp tycker jag stärks av att namnen inte förekommer samtidigt på samma ML. Malinstorp förekommer sista gången 1653 och Svartbäcken första gången 1662. (Enligt Didrikssons CD-skiva) De förekommer i närhet till delvis samma boställen i listan. Är det en sådan analys som ligger till grund för antagandet om namnbyte?