NULL Skriv ut sidan - SV: Maria Olofsdotter född 1746

Anbytarforum

Titel: SV: Maria Olofsdotter född 1746
Skrivet av: Helene Jacobson skrivet 2018-10-02, 13:35
En datorkrasch senare är jag tillbaka. Som tur var gick allt att rädda. Nu har jag tittat på sidorna. Som vanligt förstår jag inte hur ni hittar allt, men tar tacksamt emot denna fina hjälp!
Sidan som visade en Nils Wettersten som besökare vid sjötullen var ju intressant. Verkar som om en besökare helt enkelt var en arbetssökande, eftersom de antas och får besökandelön. Tyvärr är det nog inte rätt person eftersom han är född 1735 och Per Wettersten (Nilsson Ånger) var född 1742. Det skulle ju möjligen kunna vara en bror.


Mest intressant är nog mantalssidan.Där finns en dräng Nils Wettersten som är 28 år och änkling. Han har en dotter som är 4 år. Därefter en lär gosse Petter Wettersten som är 26 år och hans moder Catarina Wettersten som är 64 år. Det skulle betyda att männen är födda 1732 och 1734 och modern 1696. Här kan vi vara något på spåren.  Skulle kunna vara bröder och modern. Catharina var ju även namnet på en av Pehr Wetterstens döttrar. Men vad står det att de kommer ifrån? Skulle vara roligt att hitta dem i en husförhörslängd.
Hälsningar Helene