NULL Skriv ut sidan - SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt

Anbytarforum

Titel: SV: De Wahl / De Wall / De Val / Dewall / Devalt
Skrivet av: Anders Pemer skrivet 2018-10-04, 17:28
Badam!!!
Med en hård smäll tappar jag plötsligt tolv års inbillad släkttillhörighet.
Harriet Hogevik skrev ju här i tråden 2008 i mars om sin släkt i Skokloster, och funderade över hur dessa släktingar var släkt med Anders de Wahl. Och nämnde att det i hennes familj fanns en annan Jan Jansson, f 1795 i Skokloster. I en familj som bodde i Nöden i Skokloster.

Just det Nöden där min anfader Jan Jansson, f 1795 i Skokloster, dör 1829.

När jag letade bakåt i tid har jag inte ens sett tvillingarna Johannes och Carl, barn till skogvaktare Jan Olsson och Brita Sandberg i Nöden, som föds 22 juni 1795. Jag såg bara en Jan, född 20 oktober, son till bonde Jan Jakobsson och Greta Andersdotter.

Ni fattar. Grundaren av de Valska släktföreningen är inte alls ättling från släkten de Val.  :o :-[

Det enklaste mest basala fel man egentligen kan göra som släktforskare. Att inte kolla åtminstone varje tänkbar källa för att bekräfta absolut säkert att en filiation stämmer.

Sedan Harriet Hogevik nämnde den andre Jan Jansson här borde jag åtminstone ha funderat, kollat upp hans födelsenotis och kikat på den familjen. Och gått vidare så gott det gick med att bli helt säker på att det var rätt Jan Jansson jag hade identifierat som min morfars farfars farfar.

Igår fick jag ett meddelande på geni.com, händelsevis från Harriets bror. Han frågade rent ut vilksn min källa är för att "min" Jan är den som föds 20 oktober 1795. Den här gången ramlade polletten ner hos mig, och jag började snabbt kolla de källor som fanns för att försöka bli säker. Vad sägs om bouppteckningen efter Jan Jansson, död 1829 i Nöden? Han ärvdes ju av hustru och tre barn födda 1822, 1824 och 1829.

Deras rätt bevakades av deras faders broder Carl Jansson. Saken klar. Någon sådan bror hade inte Jan Jakobssons och Greta Andersdotters son Jan. Men väl skogvaktarsonen som alltså är både född och död i Nöden. Och som är min morfars farfars farfar.

Och därmed har mitt förhållande till släkten de Val förändrats en del, kan man ju säga...

Att jag hunnit bilda de Valska släktföreningen, med måttligt intresse och medlemstillströmning, är väl en sak. Mest graverande att jag har publicerat både artikel "Jansson med Skokloster" 2010 och del av artikel Devall 2016 i Svenska Släktkalendern, baserat på så dålig forskning i det där ledet. Rejäla rättelser behöver göras.

Jag skäms.