NULL Skriv ut sidan - Sjömanshus i Malmö

Anbytarforum

Titel: Sjömanshus i Malmö
Skrivet av: Christer Wiberg skrivet 2018-10-05, 01:37
Hej,

Undrar om någon som är bra på sjömansforskning kan hjälpa mig med att klargöra en sak gällande min farfars far Lars Peter Wiberg, som var sjöman i Malmö. Detta gäller hans sista sjömansresa sedan är han försvunnen och även avförd från sjömanshuset. Han finns visserligen med i husförhör/församlingsböcker fram tills 1910 men tillsammans med andra släktforskarkollegor här så är det nog så att han som sjöman stod kvar som huvud i hushållet med hustru och barn men var egentligen inte där. Efter hustruns död 1910 förs han över i Obefintlighetsboken,

Han var inskriven i Malmö Sjömanshus med registreringsnummer 752. Genom påmönstringsloggarna kan jag hitta de flesta sjöresor han gjort. På hans sista registrering så står det att han mönstrade på ångbåten Gevalia 31/3 1882 vilket jag hittar i påmönstringsbok DLd:15 1871-1898 bild 2550. Dock hittar jag ingen sjömansrulla från denna period i Malmö.

I registreringsboken står även nästa och sista notering 1/12 1882, vilket jag tyder på är en avmönstring från samma färd. Här hittar jag dock ingen påmönstrings- eller avmönstringsbok där han finns med.

Min undran, är det så att svaret finns på Gävle Sjömanshus där Gevalia var registrerad? Tyvärr är dessa sjörullor inte inscannade än, vad jag kan se.

Detta är en återvändsgränd eftersom efter detta så är han försvunnen. Man skulle vilja veta om han avmönstrade i annat land, förolyckades eller dyl. I husförhörslängder så står det att han varit borta från hustrun sedan 1883.

Tacksam för hjälp.

Mvh/Christer