NULL Skriv ut sidan - SV: Olofssöner och Larssöner i Junkboda i Bygdeå

Anbytarforum

Titel: SV: Olofssöner och Larssöner i Junkboda i Bygdeå
Skrivet av: Desirée Ernerby skrivet 2018-10-08, 11:41
Tack till er båda för all er hjälp!

När jag började undersöka Junkboda utgick jag från en annan forskares uppgifter i fråga om Nils Staffanssons f.d. gård. Där framgår bl.a.
att  Per Olofsson f.o. 1602 varit bonde på gården.

Ifråga om Erik Olofsson f.d. gård sökte jag bland de övriga bönderna i byn med hjälp av namnen. Resultatet blev bl.a. en minst 64 år lång
period för en Lars Olofsson (1568 - 1632). Detta är den främsta orsaken till mitt första inlägg.

Efter era synpunkter har jag placerat om bönderna och fått ett rimligare resultat för båda gårdarna. En följd blir att Per Olofsson
f.o. 1602 "byter" till Erik Olofssons f.d. gård och Olof Larsson f.o. 1614 till Nils Staffanssons f.d. gård.

År 1606 har bönderna på de två gårdarna namnet Lars Olofsson, oavsett forskare.

I min senare version är den nye Lars Olsson bonde fr.o.m. 1606 på Nils Staffanssons f.d. gård. Hans far Olof Larsson hade då stått för
den gården i 42 år (1563-1605 ). Den "gamle" bonden Lars Olofsson har då stått för Erik Olofssons f.d. gård i 38 år (1568-1606). Sonen Olof
Larsson tillträder 1607. Att fadern varit  länsman 1604-1605 och att sonen senare blir länsman underbygger nog denna min version. Erik
Eriksson i Öndebyn är f.ö. länsman 1606.

Markeringarna "G/g" och "U/u" i La 1606:3 bilderna 51 och 75 kan stå för något annat än "gamle" resp. "unge", vilket Stefan är inne på.
Lars Olofsson på Erik Olofssons f.d. gård är rimligen äldre än den nye Lars Olofsson på Nils Staffanssons f.d. gård. Detta gäller om mantalen
är oförändrade. Men, kan det inte vara så att mantalen faktiskt är "ombytta" 1606? Det är ju ganska långt till år 1613 och något kan ha
hänt 1606. Den nye Lars Olsson kan ha varit ivrig och är kanske den våldsammme i domen här nedan.

Några  domar:

Domen den 11 feb. 1601 (La 1601:4A bild 138) säger ungefär att Lars Olofsson i Junkboda blev sak .. för ...han med våld tog och inlade en
åker --, som Olof Larsson i Junkboda är laglig tillsynt  ... . Om parterna är de som står för gårdarna 1601, har Lars Olofsson på Erik
Olofssons f.d. gård varit våldsam. Kan han då vara länsman redan 1604? Om parterna däremot är resp. son är Lars Olofsson på Nils Staffanssons
f.d. gård fr.o.m. 1606 den våldsamme.

Domen den 18 dec. 1607 (La 1607:10 bild 24), där bl.a. en Lars Olofsson är nämndeman, säger ungefär att Olof Larssons dotter blivit
lägrad av Johan Andersson i Bäck. Dottern torde vara minst 15 år och kan vara dotter till Olof Larsson på Nils Staffansssons f.d. gård
(1563-1605).

Till sist. Den svårlästa domen den 20 feb. 1580 (La 1580:5 bild 178) om Olof Larsson (på Nils Staffanssons f.d. gård?) ... för att han
haver ... med sin hustru och hon haver stulit en hop med brev som gav Hus och Jord, heder och ära till, ... . Kan någon tolka texten? Samme
Olof Larsson verkar vara nämndeman redan 1584.

TILLÄGG: Frågan om Lars Olofsson som 1628 företräder Erik Olofssons f.d. gård kvarstår. Kanske är han den som blir lejd som knekt av Zackarias Andersson.