NULL Skriv ut sidan - SV: Helsingör

Anbytarforum

Titel: SV: Helsingör
Skrivet av: Niels Just Rasmussen skrivet 2018-10-11, 16:04
Det är så spännande! Än en gång TACK! Hann att gå in och leta igår en timme. Så roligt och man kan följa systrarna, hur de ställer upp som faddrar för varandra. I Norra Vallåkra, Fjärestad och i Raus har jag även haft släkt så nu blir det att kontrollera om det finns kopplingar där. Med en enorm respekt för ditt kunnande att hitta i böckerna tackar jag än en gång!
Gunnel

Hej Gunnel. Der er faktisk utroligt spændende at følge familien, selvom det ikke er min egen.
Det belyser faktisk at den gang tog man frem og tilbage over Øresund for at finde arbejde.
Husförhör i Sverige gør det meget nemmere end i Danmark, hvor hvis folk flytter rundt kan de blive umulige at opspore.

Men på baggrund af oplysningen om fødslen af Helena Hedvig i 1805 (jeg har lige indført det i en af de ovenstående indlæg), hvor de var kommet fra Helsingør, ville jeg lige tjekke Helsingør for Johanna Erichsdotters fødsel i 1803.

Har lige dette sekund fået et gennembrud!
Kan dette være den rigtige Johanna Erichsdatter? - Jeg tror det helt sikkert!

Helsingør Domkirkes Sogn (Skt. Olai Sogn) Enesteministerialbog 1799 F - 1813 F, Side 58:
Døbt: Søndagen d. 17. April 1803.
Erich Erichsen ? [nok erhverv] + ?Hiægstrup? = Højstrup?] og Hustru Charlotte Elisabeth Hansdatters datter Johanne Sophie, var født d. 30 marts.
Kilde (højre spalte): https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17115831#151195,25107417

Så var Hansdatter hendes rigtige efternavn - det er i de svenske bøger hvor det senere rettes til Nilsdotter? Hed faderen Hans Nielsen?

PS: Jeg er på lidt "hjemmegrund", da jeg har en forfader som var i Raus i slut 1840-50'erne.
Så jeg har lidt erfaring med at søge i kilderne for området.
Så hvis du støder på Hans Peter Lundberg & Cecelia Andersdotter er det min slægt  ;)