NULL Skriv ut sidan - SV: Karin Andersdotter på Yttre Heden, Säter (W). Gift med Per Ersson 1707-02-17.

Anbytarforum

Titel: SV: Karin Andersdotter på Yttre Heden, Säter (W). Gift med Per Ersson 1707-02-17.
Skrivet av: Håkan Ljusteräng skrivet 2018-10-11, 21:10
Tack så mycket Margaretha för ditt svar.
Jag hittade inte heller Per Erssons död år 1732 men en Per Ersson "på Heden" som begravs 1733-02-05 (Säter C:3 bild 57) och tänkte att det nog är "min" Per Ersson. Men då kan ju inte "min" Karin Andersdotter ha gift om sig 1732-11-05. Rent teoretiskt kanske om Per Ersson dog redan i slutet av oktober eller första dagarna i november 1932, men inte kunde jordas på grund av tjäle förrän 5 februari 1733. Men då har det gått fort med giftermålet med Olof Hansson från Tuna, kunde man över huvud taget göra så att man gifte om sig direkt efter ett dödsfall men före den formella begravningen? Det skulle ju lysas tre gånger i kyrkan exempelvis. Men prästen kan ju ha skrivit fel nånstans, men anteckningarna i vigselböcker och dödböckerna är ju kronologiska. Och det finns ju tre andra Karin Andersdotter på Yttre Heden men två är gifta med män som tycks leva men den tredje är syster (tror jag) till Lars Andersson (AI.4 s 99 till höger), kanske är det hon som gifter sig med Olof Hansson. Nå, vad vet man..?
I alla fall ska jag följa Tuna-spåret, få se vart det leder.
 /Håkan