NULL Skriv ut sidan - SV: Anhållan till konungen om något bistånd från gravörens fattiga änka

Anbytarforum

Titel: SV: Anhållan till konungen om något bistånd från gravörens fattiga änka
Skrivet av: Håkan Bergström skrivet 2018-10-18, 11:02
Ett försök med av och till moderniserad stavning.


framträder, och i böryan till min närmare bönhörelse, lika underdånigt berätta att min salig man var ?? vapensnidare och gravör i sten och stål, vid namn Carl Mörn, haft i sin livstid den höga kongl. nåden att i underdånighet betiena de nu hos Gud högst saligen och glorwördigste? i evig åminnelse Konung Karl den X:s högst saliga drottning, tillika med vår högst Saliga konungar, Konung Karl den XI och XII samt vår högst Saliga drottning Ulrika Eleonora och sist högst Saliga Hans Maj:t Konung Fredrik.  Min avlidne fader hette Gustav Adolf Fors hvilken var lantmätare uti glorwördigst? i åminnelse Hertig Adolphs furstendöme på Stegeborg och vid min födelse blev mig den höga nåden vederfaren att prinsessan Catharina hölt mig vid dopet och prinsessan Maria Elisabeth war även ett högt vittne och täcktes mig i dopet nämna Catharina Elisabeth. Min salig Moder var född i Zenijbrychen? som då högst ?? Härtig Adolph ägde och hos högst bemälte prinsessor tiente min Moder för kammarjungfru och följde med dem hit till Stockholm då salig herren generalen Jakob Barenschiöld var dess anförare. Konung Karl den XI:s Nådiga drottning gjorde? och av hög kunglig nåd och lät mina föräldrar stå ?? folk på Stockholms slott samt tillika hög nåd sätta brudkronan på min moders huvud efter henner modern varit amma till prins Adolf. Nu har jag Gudi klagat varit änka i många år i stor fattigdom och måste se mig utan ringaste bärgning.
Flyr därför i största underdånighet till Eders Kongl. Majt. i min höga orkeslösa ålderdom, allernådigste blifwa benådad med något understöd. Stormächtigste Konung låt mig ej ohulpen gå ifrån konungastolen, hielp mig nådeligt. För hvilken höga kongl. nåd som mig beträngde underfare? skall jag i alla mina böner anropa den allra högsta guden om Eders Kongl. Maj:ts städse ?? höga välgång i tid och i evighet samt hela högsta kongl. husets ?? och aldrig utan ?? kongl. lycksalighet beskydd och välsignelse varmed jag, till mitt yttersta ??, framhärdar
Stormächtigaste eller Nådigst Konung
 Eders Kongl. Maj:ts
 aller underdånigaste och tropliktigaste undersåte
Catharina Elisabeth Mörn
 en fattig änka