NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2018-10-21, 22:49
Tack för din utförliga information. Det kommer att ta tid och gå igenom allt och jag har lite annat jag behöver ägna mig åt först.


När det gäller Jöns Jönsson Skumpes far har jag fått uppgiften han han hette Jöns Olofsson Skumpe död senast 1641 i Skumpagården Jung. Hans far i sin tur skulle ha varit Olof Skumpe död 1620 i Skumpagården. Uppgifterna kommer från en antavla som numera avlidne Rolf Ekelund upprättade samt en artikel av Ingvar Larsson "En ryttarsläkt i Jung". Artikeln hittas i årsboken Kvänumsbygden 1973 s 34 och i hembygdsboken Jungs sockenbok (1989) s 424. Dock stämmer inte riktigt alla släktförhållande där mot vad jag tror mig ha funnit. Mina tolkningar så här långt är att Jöns Jönssons syskon förutom det två systrarna var Olof Skumpe (far till min mans ana Bryngel Skumpe) och Jonas Jönsson Skumpe i Vållängen Kvänum. Jag känner också att det finns en hel del osäkert kring hur man ska tolka olika uppgifter.


I ovannämnda artikel nämns en skrivelse av Jöns Jönsson Skumpe till Krigskollegiumet 1668. Där ska det stå lite om Skumpagården och om några söner, samt annat som verkar intressant. Efter kontakt med Krigsarkivet vet jag att den finns där men jag har inte haft tillfälle att besöka arkivet.


Rolf Ekelunds material finns hos Göteborgsregionens släktforskare.


Hälsningar
Gerd