NULL Skriv ut sidan - SV: Var bodde dom 1882-1883? Att hitta i Göteborg.

Anbytarforum

Titel: SV: Var bodde dom 1882-1883? Att hitta i Göteborg.
Skrivet av: Leif Carlsson skrivet 2018-10-23, 19:31
Du kan avvakta med att skicka adresskalendern. Jag tror jag kan få fram den via Göteborgs stads webb. Sedan har jag på Göteborgs stads webb hittat kartor från åren 1869 och 1872. Av dem framgår att Mellangatan 5 är kvarteret 85 D3.

Johannes Anderberg, Thilda Olsson och de två sönerna Axel Georg och Johan Emil kom från Västra Vram i Skåne till Göteborg den 4/7 1882. Det framgår av kyrkobokföringen. Man har lämnat in ett Flyttningsbevis hos Göteborgs Domkyrkoförsamling, som är utfärdat 13/6 1882 av A. W. Björk, präst i Västra Vram.

Om jag förstått det rätt fanns det vid den här tiden något som hette mantalskontor i Göteborg. Så förutom att gå till prästen, så borde personer som flyttade in i Göteborg också ha gått till ett mantalskontor när man kom inflyttande till Göteborg.

Jag har tittat i dessa volymer tillhörande Göteborgs mantalskontor.

1. Register till mantalslängder MtlReg:4 (1815-1882).

2. Register till mantalslängder FIb:14 (1877-1882).

I dess två volymer finns inte familjen Anderberg/Olsson med.

Sedan har jag också tittat i de volymer du nämner, FIaa:90 och FIaa:94, och som du skriver, där finns de inte heller med.

Var man vid den här tiden tvungen att som nyinflyttad gå till mantalskontoret (det kanske fanns flera kontor?) och anmäla att man var ny i staden?

Och på samma sätt, anmäla när man flyttade ut?

Enligt kyrkobokföringen flyttar de från Göteborg 26/9 1883. De flyttar då till Trollhättan där de blir inskrivna 10/10 1883.

Familjen Anderberg/Olsson bodde alltså bara drygt ett år i Göteborg (1 år och 3 månader).

Jag tror att man undvek mantalsskrivningen. Eller så visste man inte att man skulle gå till ett mantalskontor.