NULL Skriv ut sidan - SV: Olofssöner och Larssöner i Junkboda i Bygdeå

Anbytarforum

Titel: SV: Olofssöner och Larssöner i Junkboda i Bygdeå
Skrivet av: Desirée Ernerby skrivet 2018-10-31, 20:31
Han har säkert rätt. För egen del har jag undrat över hur de gick till i praktiken, när t.ex. underlaget för kyrktioendet togs fram. Skörden måste ha mätts och antecknats någonstans. Bonden fick kanske sätta sitt bomärke vid en sådan anteckning, som sedan är underlag för det som står i längden. Men jag har ingen aning om hur det verkligen gick till.

I skriften: Sverige 1570-GUPEA- Göteborgs universitet; Lennart Andersson Palm, finns en del om hur det kan ha gått till, t.ex. sid. 38. Något om bomärken har jag inte sett i denna skrift.

En annan sak som jag undrat över är Olof Larssons namnteckning i Älvsborgs lösen. SE/RA/5117/IV. Är den hans egen? Varför kan det vara ett bomärke under namnet? Varför kan de vara olika? I den första bilden finns ett bomärke ovanför namnet, men det är kanske prästens (Bildid. A0066056_00132), men han är väl skrivkunnig. På den bilden finns också bönders bomärken, antagligen nämndemäns. På de andra två bilderna (Bildid. A0066059_00192 och Bildid. A0066060_00187) är bomärket under namnet, men de är olika.