NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2018-11-01, 14:30
Hej, och tack för era svar.

Gerd - Per Jonsson är också min ana, har också sedan tidigare registrerat att han dog 1767-06-05 på Tomten i Jung. Ser också att jag skrivit att han var 67 år gammal vid dödstillfället, vilket borde betyda att han var född ca 1700? Men du har fått fram att han var född 1707. Hans dotter Kerstin, född 1742-11-02 är min ana. Vidare har jag också skrivit ner att han gifte sig 1733-10-28 i Jung med Lena Persdotter, född 1709-03-02 i Törestorp, Jung. Hon var dotter till rusthållaren Per Mårtensson, död 1748-05-31 i Sven Bengtsgården, Törestorp, Jung. Vem hennes mor var vet jag inte. Har du mer uppgifter om anorna till Per Mårtensson och hans hustru?

Per Jonssons dotter, Kerstin, som är min ana, gifte sig i Jung 1771-02-10 med Anders Karlsson som dog 1797-02-16 i Nolgården, Tråvad (R). Inte heller hans anor har jag lyckats spåra.

Du skriver i ditt inlägg att "Skånings häradsrätt AIa:7 (1719-1722) Bild 364 Änkan Ingierd Jonsdotter i Skumpagården blev tilltalad av Lars i Bremsagården på sina barns vägnar.Även barnens förmyndare Anders Andersson nämns. Målet gällde 5? skattejord av Tomten i Jung. Gården verkade ha blivit försåld at Måns Skumpe till hustru Estrid Odelia och lagligen blivit uppbuden och klanderlöst lagständnes 1708 och 1709. Sedemera sålde hennes arvingar skattejorden till svarande hustru Ingierd nu avlidne man Jon Assmundsson. Ingierd verkar fått rätt".

Jag har en ana vid namn Lars Larsson, född 1728 i Bremsagården, Fyrunga. Har nedskrivit att hans far hette Lars Håkansson. Kan det vara denne Lars Håkansson som avses i ditt inlägg ovan?

Mvh
Helena