NULL Skriv ut sidan - Fågelström i Hörnsjö

Anbytarforum

Titel: Fågelström i Hörnsjö
Skrivet av: Barbro Edstedt skrivet 2018-11-10, 01:44
Hej!
Jag har lite funderingar om Anna Johansdotter Fågelström från Hörnsjö.
Brita Stina från Långron föds 1793-09-02. Som föräldrar anges Nils Andersson och hustru Anna Johansdotter 1764. Jag har antagit att detta årtal (1764) är fel eftersom Nils Anderssons hustru i hfl anges född 1758-12-29. Det jag undrar över är att hon ofta kallas Fågelström i hfl - var kommer det ifrån? Jag ser att även ett par av hennes syskon kallar sig Fågelström, men hittar ingenstans att fadern skulle heta Fågelström. Han omnämns som båtsman Järpe (med olika stavningar) och senare Flink.


I båtsmansförteckningar hittar jag Johan Erichsson Järppe, född 1730 i Södermanland, antagen som fördubblingsbåtsman 1749 samt
Johan Ersson Flinck, född 1729 i Södermanland, antagen som ordinarie båtsman 1749, 20 år gammal. Jag misstänker att detta är en och samma person, födelseår oklart.


Vid sökning i födelseregister för Södermanland hittar jag en Johan född 1724-07-19 i FÅGELÖ, Stora Malms förs. Föräldrar Erik Andersson och Maria Persdotter (C:2, sid 197). Skulle detta kunna vara Johan Eriksson Fågelström, att han tagit sitt namn från hemorten?


Det skulle vara roligt att höra om någon vet något mera om denna familj. Har någon hittat när Johan dog?


Slutligen har jag hittat denna vigselnotis, att Johan gifte om sig efter Maria Mickelsdotters död:   1766-11-30 vigsel mellan kronobåtsmannen Johan Flinck och pigan Kerstin Olofsdotter från Vibyggerå (Nordmaling C:2, sid 237). Har inte kunnat hitta dem i Hfl.

Ser fram emot svar och kommentarer!