NULL Skriv ut sidan - SV: Thulin

Anbytarforum

Titel: SV: Thulin
Skrivet av: Kristoffer Andersson skrivet 2018-11-10, 16:05
Vigseln bör avse när han gifter sig 1809.Att han kallar sig Lundin ?
Ja, det var ju tidigare än Thulin. Egentligen inte något konstigt. Det var fritt att kalla sig något. Kanske har Thulin med militäryrket (ett soldatnamn ?) att göra.
Det är lite intressant att svågern var skräddare, var det där han började som gesäll ?

Han kallar sig Thulin vid vigseln, där jag först ser honom kallas Lundin är i attesten som Sven hittade. Den är från 1808 och som jag tolkar den är den en attest när han flyttar från Öved (eller Skartofta) till Genarp.

Det som är lite underligt är då att han ska ha tagit namnet Lundin någon gång innan han är 18 år gammal (sannolikt som skräddarlärling) men när han gifter sig när han är 19 år gammal så har han namnet Thulin som sedan stannar kvar. Och i vigselnotisen står det skräddargesällen (tror jag) så han har nog inte haft med militären att göra förrän efter de är gifta och åter bosatt sig i Öved.

Gällande andra barn till Nils föräldrar, Truls och Gertrud, så har jag endast hittat ett annat i födelseboken och det är Ola som föddes två dagar efter att paret vigts (1777-09-20, Öved CI:2 b.23 / s.177). Inga barn föds av paret mellan 1780 (då systern Kiertina föds) och 1790 (då Nils föds). Inte heller i Vollsjö församling föds några barn till paret (Truls ska ha sin hemvist i Vollsjö - men han verkar inte vara född där).

Känns nästan som att paret inte bodde i bodde i Öved mellan 1780 och 1790. Men var de kan ha befunnit sig vet jag ej.