NULL Skriv ut sidan - SV: Fotograf som lånar ut kläder-sant eller falskt?

Anbytarforum

Titel: SV: Fotograf som lånar ut kläder-sant eller falskt?
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2018-11-11, 09:12
Nu har jag lånat Anja Petersens avhandling "På visit i verkligheten", Fotografi och kön i slutet av 1800-talet.


Hon har funderingar och betraktelser av visitkorten i slutet på 1890-talet. Jag har läst den första delen, som handlar om kvinnans uttryck, klädsel och poser på visitkort från ca 1899. Materialet, som hon har använt sig av är uteslutande av Östersundsfotografen Oscar Olssons fotografier.


Den andra och tredje delen handlar om de kvinnliga fångarnas fotografier och de mentalsjukas. Den delen har jag inte brytt mig om att läsa.


På sidan 36 finns fyra foton på kvinnor, som poserar på samma sätt och har ungefär likadana klädsel. Där skriver hon: "Han (fotograf Karl Krook, Kristianstad) använder samma stol, samma pose och de båda kvinnorna var klädda i mörka klänningar med vita knutna halsdukar. Det kan vara ett sammanträffande, de kan vara systrar, släkt eller vänner eller bara modernt. En annan möjlighet är att fotografen tillhandahöll halsdukar, scarfar och liknande för att de skulle dra uppmärksamheten mot ansiktet."


På sidan 52 visas detaljer från kvinnans klädedräkt. Där står det "Vackra tyger utan slitage, smycken, krås, broderier, sömnader och spetsar visade för det mesta vem som hade råd att köpa stiliga kläder, som låg rätt i tiden utan att vara för moderna och lyxiga. En del ateljéer tillhandahöll dock klänningar, hattar, scarfar eller kappor för de kunder som önskade. "

Sedan kommer källan till fotografierna (Jamtli, Olsson, fotografinumrerna, beskurna) Alltså här förekommer ingen källa till påståendet att vissa Ateljéer lånade ut kläder.