NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Gerd Johansson skrivet 2018-11-11, 12:13
Nils: Dessa anteckningar har jag gällande målet med tobakstvisten:

Skånings häradsrätt AIa:7 (1719-1722) Bild 186  Ett mål om skulder kring tobakshandel
efter troligen brodern dragonen Olof Skumpe. som svarande står Olofs bror Jöns Skumpe
och syster Ingeborg Skumpe. De var ej närvarande, men Jöns hustru ej namngiven angav
att maken låg sjuk. Hon blev anmodad att skaffa intyg om det,
Skånings häradsrätt AIa:7 (1719-1722) Bild 214  Målet uppe igen och där nämns att Jöns
hustru inte kunde närvara eftersom hon precis fött ett barn. Vilket stämmer med Jung
födelsebok.

Denna syskonskara Skumpe har jag inte ännu lyckats placera in i Skumpeträdet. De kanske inte ens är släkt utan kallades sig också skumpe eftersom de bodde på Skumpegården. Jag har fler lösryckta "Skumpar". I vilket fall som helst så föddes Jöns Skumpe och Ingeborg Andersdotters son Sven 1720-10-13 på Skattetomten i Jung. Fadern Jöns avled 1720-10-19 i Jung 25 år gammal. Om jag inte har fattat allt helt fel så var Tomten i Jung tidigare en del av Skumpegården. Enligt mina anteckningar så blev brodern Olof Skumpe antagen som ryttare i Edsvära 1711. Han skulle varit född c 1688.


Dessa anteckningar har jag gjort om tvisten av gården:

Skånings häradsrätt AIa:7 (1719-1722) Bild 358  1722  vinterting Jon Assmundssons änka
Ingierd Svensdotter och hennes barn beviljades fasta på en del av skattehemmanet
Skumpagården i Jung. Hänvisning till tingen 19 maj 1720 och 11oktober 1720 och 28 januari
1721.
¥
Skånings häradsrätt AIa:7 (1719-1722) Bild 364 Änkan Ingierd Jonsdotter i Skumpagården
blev tilltalad av Lars i Bremsagården på sina barns vägnar. Även barnens förmyndare
Anders Andersson nämns. Målet gällde 5? skattejord av Tomten i Jung. Gården verkade ha
blivit försåld at Måns Skumpe till hustru Estrid Odelia och lagligen blivit uppbuden och
klanderlöst lagständnes 1708 och 1709. Sedemera sålde hennes arvingar skattejorden till
svarande hustru Ingierd nu avlidne man Jon Assmundsson. Ingierd verkar fått rätt.



Det verkar som vi har läst i var sin de två olika versionerna av domboken med tanke på olikheterna i sidangivelserna.


År 1691-02-20 gifte sig i Jung Lars Svensson med Ingeborg Jönsdotter Skumpe som sedan avled 1697-05-13 på Tomten, Jung. Jag har inte noterat några barn till paret. Även denna Ingeborg är Skumpe som jag inte har föräldrarna till. Någonstans på papper har jag antecknat vilka som bor på skumpegården enligt mantalslängderna under senare delen av 1600-talet om jag inte minns helt fel. Och om jag inte missminner mig igen så fanns där en familj som inte verkar vara närmare släkt eller inte alls med de övriga. Jag får försöka leta reda på dessa anteckningar.


Hälsningar
Gerd