NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2018-11-13, 20:35

Visst, det låter sig ju sägas. Man tvår sina händer och lägger allt ansvar på den enskilde.

Men du vet lika väl som jag att långt ifrån alla svenskar är så kunniga i engelska att de fullt ut förstår vad de ger sitt medgivande till, och att de flesta, oavsett språkkunskaper, inte bryr sig om att läsa villkor innan de godkänner. Det finns alltså all anledning att varna för Gedmatch. Vilket du i viss mån gör på SSGG:s nätsida men borde göra kraftfullare.

Man avsäger sig inte bara sin egen utan även sina släktingars och framtida ättlingars integritet när man godkänner villkoren på Gedmatch. Vilka regimer, myndigheter och företag, utländska och svenska, som i framtiden kan komma att använda sig av Gedmatch, och i vilket syfte detta sker, är höljt i dunkel – men vad det än blir så har man redan godkänt det.

Polisen får inte längre söka brottslingar i PKU-biobanken. Hur kan det då tillåtas att de under falsk flagg letar i en dna-databas för släktforskare?

Om någon undrar: Nej, jag har ingen anledning att rädas polisen vare sig för egen del eller, såvitt jag vet, för mina släktingars. Och jag vill givetvis att brottslingar grips och ställs till svars. Men släktforskares dna riskerar att utnyttjas även av andra, med mindre ädla motiv, och därför bör ingen dna-testa sig utan fullständiga garantier för skydd av sin personliga integritet för all framtid. Och givetvis inte tillhandahålla sitt dna på Gedmatch där man måste tillåta att det används i vilket syfte som helst.

Dna-test är big business i USA där de flesta stora testföretagen finns. Federal lagstiftning till skydd för personer som testar sig där saknas, såvitt jag vet. De olika företagen har olika villkor och en del säljer redan dna, åtminstone påstått anonymiserat, till andra företag. Hur testföretagen kommer att handskas med sina miljontals dna-test i framtiden vet ingen, men jag hyser inga illusioner om att de är skyddade mot otillbörlig användning eller exploatering.

Är jag för misstänksam? Överdriver jag riskerna? Den som anser sig veta bättre är välkommen att försöka övertyga mig.