NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2018-11-14, 05:01

Tack för svar, Mats.

Vad gäller saklighet:
Jag var länge intresserad av att dna-testa mig själv och ett par av mina släktingar. För att lära mig mer inför eventuella test införskaffade jag förra året dina SSGG-kolleger Peter Sjölunds och Karin Bojs böcker, tre stycken. Faktaspäckade och inspirerande böcker av två entusiastiska dna-släktforskare – men om risker med att testa sig så gott som ingenting.
Vilken tänkande människa som helst inser att det finns uppenbara risker med att, i skrivande stund, mer än 15 miljoner människors dna finns lagrat hos vinstdrivande företag. Det är bara att fråga sig vilka – utöver släktforskare – som kan ha intresse av de amerikanska databaserna och deras nätsidor där dna-resultat matchas, nu och i framtiden: polismyndigheter, CIA tillika med andra länders underrättelsetjänster, försäkringsbolag, rasistiska organisationer/regimer etc etc.
Jag har efter vidare sökande inte funnit några garantier för att de amerikanska företagen skyddar testade personers integritet för all framtid.
Om du anser mina rön osakliga, bemöt dem med saklighet!
 
Gedmatch ger information om andra som har DNAlikhet med den testade.  Det innebär att det går att skapa släktträd utifrån dessa uppgifter. Gedmatch ger inte tillgång till rådata, som kan användas på andra sätt än ovan beskrivna.
”Gedmatch ger inte tillgång till rådata”, säger du. Men Gedmatch har ju fått dina rådata – din dna-analys – för att kunna ge dig matchningar, eller hur? SSGG har följande text till länk: ”Gedmatch. Databas för jämförelse av resultat från flera testföretag. Ladda upp ditt rådata.” Och när du gjort det har du gett Gedmatch rätt att förfoga över ditt dna på alla tänkbara – och otänkbara – sätt, eller hur? 

Att det saknas federal lagstiftning om integritetsfrågor är inte vad jag hör, tvärtom så har den ett bra skydd. Men om du har information som motsäger det, så tar jag gärna emot länkar eller liknande så att det går att se vad som gäller.
Mina sagesmän är tre av mina, av varandra oberoende, amerikanska släktforskande vänner. De kan ha rätt och de kan ha fel. Av din formulering sluter jag mig till att även du har endast hörsägen att luta dig mot – redogör för dina källor!
Det vore ytterst välkommet om någon kunde ge klart besked om vilken amerikansk lagtext som garanterar testföretagens kunder, av vilken nationalitet de vara må, fullt skyddad identitet.

Om man anser att de befintliga skydden räcker, så kan man testa sig, men om man anser att risken är större än det "vinst" man kan göra så väljer man att inte delta.
Jo tack, detta upprepar du (och andra) som ett mantra, i varierande ordalag: Den som dna-testar sig gör det på egen risk.
Jag anser att du och övriga tio kvarvarande av ”Sveriges drivande DNA-släktforskare” (http://ssgg.se/om-ssgg (http://ssgg.se/om-ssgg)) som startade SSGG och som genom föreläsningar och böcker lockat tiotusentals svenskar att köpa dna-test hos amerikanska företag, har ett ansvar.
Har någon av er 1. kritiskt granskat testföretagens affärsverksamhet, 2. kontrollerat i vilken mån testade personers identitet har lagligt skydd, 3. reflekterat över de risker som kartläggningen av miljontals människors dna, i händerna på amerikanska vinstdrivande företag, innebär?
I så fall vore det högst tacknämligt om jag och övriga intresserade fick ta del av resultaten och slutsatserna.