NULL Skriv ut sidan - SV: Allmänt om DNA i släktforskningen

Anbytarforum

Titel: SV: Allmänt om DNA i släktforskningen
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2018-11-17, 10:34
 Visst kan jag redogöra för mina ståndpunkter och åsikter.
 
 Du skriver: ”Jag har efter vidare sökande inte funnit några garantier för att de amerikanska företagen skyddar testade personers integritet för all framtid.”
 
 Jag förmodar att du har svårt att hitta någon som på något sätt garanterar något för all framtid, det är en utopi, men det finns en möjlighet att titta på de villkor som gäller idag och de löften som ställs ut.
 
 Du skriver också att det är vinstdrivande företag som gör detta (även om inte alla är amerikanska) och det är något som aldrig varit en hemlighet, så om det har betydelse för det egna beslutet så kan jag inte se att någon kan säga att det varit en okänd faktor. Det är ju också klart att det finns ingen som tillhandahåller liknande tjänster i Sverige, om någon anser sig behöva svenskt skydd för sina uppgifter.
 
 När det gäller utsagan om att det inte finns något federalt stöd, så ange de amerikanska företagen fjärde tillägget till konstitutionen, med den praxis som skapats utifrån grundtexten, som grundvalen i integritetsfrågor.
 
 Företagen har lite olika ordalydelse i sina villkor, men skyddet är likvärdigt, och jag citerar från FTDNA’s villkor, så får den som är intresserad skapa sig sin egen bild.
 
 In certain circumstances, FamilyTreeDNA may be required by law to comply with a valid court order, valid trial, grand jury, subpoena, or search warrant for genetic or personal information. FamilyTreeDNA requires valid legal process in order to consider producing information about our users.
FamilyTreeDNA will release basic user information as defined in 18 USC § 2703(c)(2) to law enforcement only in response to a valid administrative subpoena, trial, or grand jury.
FamilyTreeDNA will release additional account information or transactional information pertaining to an account only in response to a court order issued pursuant to 18 USC § 2703(d).
FamilyTreeDNA takes every action possible to protect user privacy. We make every effort to give the minimum degree of cooperation legally required when complying with legal requests for information. 
 Detta finns att läsa i Law Enforcement Guide ,  https://www.familytreedna.com/legal/law-enforcement-guide (https://www.familytreedna.com/legal/law-enforcement-guide) för den som önskar fördjupa sig mer i ämnet.
 
 Som du ser begränsas tillgång till materialet i så stor utsträckning som möjligt, och det ska observeras att inga andra än ovan beskrivna procedurer kan tillämpas varför användare vid sidan om ovan beskrivna ( de som inte ingår i Law enforcement) inte ges någon tillgång alls.
 
 När det gäller det personliga ansvaret för sina handlingar så kan ingen annan gå in och vara ställföreträdande ansvarig, men de rekommendationer som görs baseras på ovanstående, som jag personligen anser vara tillfyllest. Andra må ha annan åsikt och komma till andra slutsatser.