NULL Skriv ut sidan - SV: Tillenius

Anbytarforum

Titel: SV: Tillenius
Skrivet av: Jörgen Ekstedt skrivet 2018-11-20, 13:41
Hej, vad kul det är när man låtit en "gren" ligga i vila ett tag eftersom man körde fast, och sedan upptäcka att det kanske finns mer att hämta.

Johan Tillenius f.1811 (Ramnäs (U) C:2 (1775-1843) Bild 130) är min ff ff ff, och enligt födelseboken är han "oäkta", dvs hittar ingen information om fadern. Hittar bara information om modern Anna Larsdotter Hane(f.1789). Och som jag minns letade jag rätt friskt men hittade inget av värde när jag letade då, och jag antog dessutom att namnet Tillenius då var taget med avseende på att han fötts utom äktenskapet. Men uppenbarligen är det ett släktnamn, vilket är otrloigt spännande, då jag tycks komma ytterligare minst en generation bakåt.

Men i vilka kyrkböcker hittades referenser om fadern Jan Tillenius f.1789? Är det på något magiskt ställe eller med något magiskt knep som jag som nybörjare inte riktigt greppat ännu? Vore väldigt intressant att veta, eftersom jag försökt lusläsa just dessa kyrkböcker från pärm till pärm för att ev. kunna hitta fadern.

Johan Tillenius (f.1811) fick sedan en son vid namne Johan Peter (f.1843) som i sin tur fick en son Karl Johan (f.1869), och Karl Johan antog sedan soldatnamnet Ekstedt, vilket sedan har passats vidare till mig i dag!

Stort tack för all information, otroligt kul.

mvh
Jörgen Ekstedt