NULL Skriv ut sidan - SV: Skumpe

Anbytarforum

Titel: SV: Skumpe
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2018-11-20, 21:19
Hej,

Tittade lite i födelseboken för Saleby (R) och såg att det fanns en Hindrik Jonsson i Storegården i Härjevad (R). Han fick en dotter Britta den 2 mars 1699. Faddrar på dopet: Pälle på Högen, Anders Jönsson Rase, Pälles hustru på Högen, Annika och Margareta Pärsdöttrar.

År 1702, 11 januari får han ett barn som döps till Ebba. Faddrar: Pälle på Höjen, Måns Skumpe i Jung, And. Rase, Hustru Gunla Raaf, Margareta Persdtr.

3 juni 1701 döps Olof Jonssons dotter Christina i Räfwagården i Härjevad. Faddrar: Hinrich Jonsson, Lars Larsson, Hustru Annika Raaf.
Förmodligen är Olof Jonsson och Henrik Jonsson bröder.

5 april 1702 föddes Sigges dotter Maria i Skattegården, Härjevad. Faddrar: Olof Rase i Hasslösa, Jacob Torstensson, Sven Persson, Hinrichs hustru i Storegården (Mari Persdotter?).

12 juli 1703 förekommer en Gunla Heinrichsdotter som dopvittne, och på ett dop 1704 förekommer Hindrik i Storegården som dopvittne.

Längre fram än så har jag inte tittat i födelseboken.

Det känns inte alltför långsökt att göra kopplingen att denne Hindrik Jonsson i Härjevad måste varit far till Jonas Henriksson Ekegren som vi skrivit om tidigare i tråden..jag har dock inte hittat Jonas födelsenotis ännu.

En Måns Skumpe förekommer som dopvittne både då Hindrik Jonsson får barn 1702 (ovan) och då hans (förmodade) son Jonas Henriksson får barn 1718, 1719, 1720 i Jung (R) förekommer både en Anders Skumpe och Måns Skumpe som dopvittnen.

Det som också var intressant att se var att en Olof Jonsson (förmodligen en bror till Henrik Jonsson) bodde i Räfwagården i Härjevad? Jag har ju tidigare gjort noteringen att Jonas Henriksson Ekegren och Ingrid Jonsdotter (mina anor) gifte sig i Räfwagården i Järpås (R) 1717:
"År 1717 den 21 juli wigdes uti Hjärpåhs kyrka soldaten af öfwerste Wittings Regemente Soldaten Jonas Ekegren ifrån Jungs församling med Enkan hustru Ingrid Jonsdotter ifrån Räfwagården. (Kommo?) sedan att bli boendes i Jungs socken."
Källa: Järpås (R) C:4 (1705-1759) Bild: 362 Sida: 713

Är Räfwagården i Härjevad och Räfwagården i Härjevad samma ställe?

Ingrid Jonsdotter sas ju tidigare i tråden vara syster till bröderna Per Jonsson och Olof Jonsson i Skumpagården och barn till Jon Asmundsson? Kan det vara så att Hindrik Jonsson och Olof Jonsson också är söner till Jon Asmundsson?

Nu snurrar det rejält i huvudet vad gäller alla släktförbindelser, kanske någon av er andra redan vet hur det hänger ihop?

Mvh
Helena