NULL Skriv ut sidan - Saknar en bit i min anfaders militära bakgrund

Anbytarforum

Titel: Saknar en bit i min anfaders militära bakgrund
Skrivet av: Eva Garcia skrivet 2018-11-30, 14:21
Hej!
Jag har 0 koll på hur jag letar i gamla militärrullor och skulle behöva lite hjälp. Är intresserad av att i någon form kunna hitta en anfader i någon rulla någonstans.
Detta är vad jag vet från en tidigare anfaders forskning:
Johan Vilhelm Ågren f 1789 i Hovförsamlingen Stockholm. 1808 underofficer vid Jönköpings lantvärn, 1809 vid Kungliga Smålands dragonregemente, 1811 Rustmästare vid Kongl. Calmar Regemente. 1812 Sergeant och till 1817 bosatt på föräldragården i Södra Solberga. Gift 1812, åren 1813 och 1814 med i fälttågen i Tyskland och Norge (tapperhetsmedalj i Silver) 1814 Fältväbel. 1817 - 1826 innehavare av sergeant bostaden i Nävelsjö Jönköpings län. 1825 fanjunkare. 1826 - 1835 boendes i Nottebäcks församling, Kronobergs län samt 1835 - 1859 innehavare av fanjunkarebostället Totamåla i Långasjö församling av Kronobergs län. 1853 Svärdsman. 1859 flyttar han med hustru och två barn till Karlskrona och avlider där samma år.

Jag har följt familjen runt i alla deras bostäder genom födslar, husförhör, vigslar och död. I dom flesta husförhörslängderna står det noterat om hans tapperhetsmedalj och sedemera svärdsman (vilket jag antar man får för lång och trogen tjänst)  Det vore oerhört intressant att hitta honom i någon slags militärrulla. Det vore ännu intressantare att veta varför han fick tapperhetsmedaljen, om man nu kan få reda på det. Tack vare att han klarade av kriget mot Napoleon och inte strök med så finns jag
Trevlig helg
Eva