NULL Skriv ut sidan - Systrarna Brita Maja Pettersson och Dorothea Pehrsdotter finns inte med i Lunds födelseböcker

Anbytarforum

Titel: Systrarna Brita Maja Pettersson och Dorothea Pehrsdotter finns inte med i Lunds födelseböcker
Skrivet av: Gustav Andreasson skrivet 2018-12-01, 12:33
Hej,

Systrarna Brita Maja Pettersson och Dorothea Pehrsdotter omnämns bo på samma plats i Lund vid flera tillfällen under tidigt 1800-tal. Även när Maja Brita flyttat till Hardeberga benämns hennes födelseort som Lund (i attesten såväl som husförhöret).

Ser man Lunds domkyrkoförsamlings födelseböcker för årtalen så hittar man dock inte systrarna, vad jag kan se. Tar tacksamt emot hjälp här!

Brita Maja ska vara född 1 november 1779, och Dorothea 15 februari 1774. Brita Maja levde som piga i Hardeberga under 1809 och levde sedan med sin man Sven Vinberg i Skartofta under ca 10 år, före de flyttade tillbaka till Lund. Dorotheas historia är okänd för mig, men jag tror att hon varit piga i Lund under tiden.

Enligt Lunds domkyrkoförsamlings mantalslängder från sent 1700-tal så tycks det ha levat en Anders Pettersson med hustru och 4 barn i Drottens rote, men oklart om det är samma familj.

Här är ett exempel på ett husförhör då de bor på samma plats i Lund: Lunds domkyrkoförsamling (M) AI:14 (1825-1830) Bild: 343 Sida: 260

Uppdatering: I ett senare inlägg har jag lagt till en kronologi för vad jag känner till hittills. Uppgiften jag har är alltså att ta reda på vem min förfader Andreas Perssons okände far var, och nu utreder jag teorin att Brita Maja och Dorothea kanske är Andreas fastrar.