NULL Skriv ut sidan - SV: Kristendom/tro \

Anbytarforum

Titel: SV: Kristendom/tro \
Skrivet av: Carl T. Ek skrivet 2018-12-04, 23:54
Hejsan!
 
En av de två träffarna i Norrköping är min farfars släkt! Jag är hemskt nyfiken på om någon annan nu har hittat släktingar i denna sekt och om de har historier att utbyta. Det jag har hört från släkten är att de talade i tungor, ofta liggande på golvet, både i församlingen och hemmavid. De trodde på helbrägdagörelse. Vad jag har lyckats få fram är att Irvingianerna var en av inspirationerna till grundadet av Pentecostal Church dvs Pingstrorelsen. De nämns ofta tillsammans på nätet i alla fall. När Irvingianerna upplöstes, verkar det som om mina släktingar blev aktiva inom Pingstkyrkan istället, i alla fall enligt släkten. Jag ska forska lite mer

Hej Anne-Marie,
Katolsk-apostoliska kyrkan (KAK) är inte upplöst, så det stämmer inte. KAK finns kvar och lever i hägnat välmåga, även om verksamheten förändrats sedan början av 1970-talet.

I KAK så har aldrig det förkommit det som du beskrivit att någon "låg på golvet och talade i tungor". Offentligt tungomålstalande var och är strikt kontrollerat, och idag striktare än någonsin. Om någon skall under en gudstjänst tala i tungor offentligt så krävs dels biskopens (i KAK benämnt ängel) godkännande, och dels att en som fått gåvan att uttolka (översätta) tungotalet är närvarande. Annars så får det inte förekomma. Hemma privat är dock så klart en annan sak om någon skulle vilja be så, och ser sig ha gåvan till det.

När de sista prästerna vilka var vigda av apostlar (den siste dog år 1901) dog så skingrades dock många medlemmars, och de gick åt olika håll. och det väldigt olika håll. En del blev ortodoxa, andra anglo-katoliker och vidare andra pingstvänner.

Gäller det medlemmar av KAK i Sverige så gick en del till pingstkyrkan, medan andra till högkyrkligheten inom Svenska kyrkan. Bland annat. Några blev ortodoxa, andra gick till Romersk-katolska kyrkan också. Men endel stod kvar också. Precis som idag.

Men KAK är inte upplöst, och finns kvar idag. KAK har cirka 15 000 medlemmar nu.

Hälsar,

Carl