NULL Skriv ut sidan - SV: Gå med i Svenska kyrkan (igen) efter frikyrka

Anbytarforum

Titel: SV: Gå med i Svenska kyrkan (igen) efter frikyrka
Skrivet av: Carl T. Ek skrivet 2018-12-07, 02:33
Om det kan hjälpa lite på vägen:

Katolsk-apostoliska kyrkans (KAK) dop och beseglingar (konfirmation) godkände Svenska kyrkan/staten då (KAK godkände dock inte SvK:s konfirmation)
Så i detta fall, när barnen började konfirmeras i svenska kyrkan från 1914 så torde de ha lämnat k-a församlingen då, vad jag förstår.

Svar: Nej, så behövde det inte alls ha varit. KAK upphörde med beseglingar/konfirmationer 1901, så att en KAK-medlem blev konfirmerad i annat samfund efter det behöver inte betyda att de lämnade KAK.

Citera
KAK accepterade då (KAK gör det dock inte idag) prästerskapet inom Svenska kyrkan, så bodde en familj på en ort där diakon eller präst som tillhörde KAK inte fanns så gick det bra att låta en präst från Svenska kyrkan att döpa deras barn. Så noteringen behöva inte betyda att de lämnat KAK.
Allt det jag berättade var i Norrköping, och där fanns ju en k-a församling. 1877 gav Kungliga majestätet tillstånd till att en församling bildades i Stockholm, och så några år senare, 1883 fick Norrköping den andra. Jag har släktingar i Norrköping som bytte tidigare än så. Då står i böckerna att de har "övergått till Catholska Apostoliska församlingen i Stockholm".
Citera
Svenska kyrkans präster döpte under den aktuella tiden barn födda i en katolsk-apostolisk familj om de bad om det (KAK var alltså ett godkänt samfund), och det även utan att föräldrarna var medlemmar i Svenska kyrkan. Detta är viktigt att notera.
Intressant! Jag har tyckt det varit konstigt att detta par i Norrköping som gick ur Svenska kyrkan och med i k-a församlingen i Stockholm i oktober 1882 tillsammans med sina sju barn (året innan församlingen i Norrköping godkändes) gjorde det bara tre dagar efter att det yngsta barnet hade döpts i Svenska kyrkan utan särskild notering!
Nästa två barn, 1884 och 1885, döptes istället "af presten o församlingsförestånd P Eriksson i Katholsk Apostol. Kyrkan i Norrköping". En senare generation släktingar döptes av föreståndaren "G. E. Bergholm". (Honom slog jag upp mer information någon gång. Gustaf Elias Bergholm föddes i Uppsala 1853-10-01 och dog i Stockholm (Engelbrekt) 1927-12-08, jordfäst och gravsatt i Norrköping.

Svar: KAK hade en enhet i Norrköping redan sedan tidigare. Men jag förstår det att du finner det rörigt, och det är det också. Men KAK var ett trossamfund som var godkänt, och KAK godkände till skillnad från andra fria trossamfund då Svenska kyrkans sakrament. Bergholm var ängel (biskop) för övrigt. Bergholm var biskop/ängel i Norrköping 1898 till 1925.

Citera
Är du intresserad av Katolsk-apostoliska kyrkans historia i Sverige se: http://katolskapostolisk.se (http://katolskapostolisk.se)

Jag är sekreterare i föreningen och hjälper gärna till med mer information om du behöver och önskar det.
Åh, en ny förening! Ja, jag undrar om ni i ert arkiv har arkivalier från församlingen i Norrköping.
På Norrköpings stadsarkiv finns litegrann som jag har varit där och titta på, men inte så mycket. Där finns
 "Kvittens-Bok för tecknade bidrag till ränta och amortering av kyrkans skuld" för åren 1911 - 1914, 1918 - 1923, där man kan se namnen på bidragslämnarna och hur mycket de gav.

Ett häfte "Lofvade bidrag till hyran för kyrkolokalen" för åren 1897 - 1900. Med bidragslämnarnas namn samt beloppets storlek.

Från stadsarkivet fick jag också veta att kyrkolokalen var ett gammalt ombyggt ridhus(!), beläget i kvarteret Vinpipan, hörnet Luntgatan - Bråddgatan. Bolaget som drev ridhuset kom på obestånd, och byggnaden inköptes 1869 av rådmannen och klädesfabrikören Johan Fredrik Wellenius (1818 - 1892) för att fungera som kyrka åt församlingen.
På stadsarkivet finns några foton av kyrkobyggnaden från 1950-talet, sannolikt inför dess rivning. Rivningslov beviljades 1964. De har också en detaljerad byggnadsritning från 1885 som visar kyrkans plan och fasader, samt porträttfoton av Wellenius.
Så där finns en del, men inte så mycket. Har ni mer sådant Norrköpings-material?

Svar: Ja, vi har endel om Norrköpingskyrkan.

Ber också om ursäkt för att jag ännu inte lärt mig hur det fungerar med citat, osv. Men ger mig tid, så kommer jag att göra det också. Hoppas du ser mina svar.