NULL Skriv ut sidan - Vad gjorde gruvdrängen Pehr Aron Karlsson mellan 17 oktober 1887 och 23 mars 1888?

Anbytarforum

Titel: Vad gjorde gruvdrängen Pehr Aron Karlsson mellan 17 oktober 1887 och 23 mars 1888?
Skrivet av: Christina Weigel skrivet 2018-12-08, 19:29

En god vän till mig bad om hjälp att spåra hennes mormors farbror Pehr Aron Karlsson, född 21/8 1860 i Nora bergsförsamling.
Enligt husförhörslängden flyttade han till Grangärde den 17/10 1887, men jag kan inte hitta honom där. Därför har jag förlorat honom ända tills han dyker upp i Amerika. Men jag vet inte när han emigrerade dit och om han gjorde det från Grangärde eller om han kom tillbaka till Nora innan dess. 


Jag konstaterade att han inte finns med i någon folkräkning 1860-1900. Kan heller inte hitta honom i något emigrantregister med sitt fulla förnamn så att man vet att det är han.  I husförhörslängden för Nora har hans flyttatest nr.130.  Han måste ha gett bort den för det är en kvinna som har det numret ... </blockquote>


Kan detta vara han, tro? A kan ju stå också för Axel, Anders ...

 
 
Namn:
 
Per A Karlsson
 
Födelseår:
 
cirka 1861
 
Kön:
 
Man
 
Ursprung:
 
Nora Örebro Län, Sverige
 
Destination:
 
New York
 
Registerdatum:
 
23 mar 1888
 
Utresehamn:
 
Göteborg
 
Namn på databas:
 
EmiHamn
 
Källkod:
 
34:307:3397
 
Huvudman:
 
Karlsson Per A
 
 
Kanske inte heller datumet för flytt till Grangärde, 17/10 1887, stämmer? Han var född 21/8 1860, så den jag har hittat kan mycket väl vara han. Utresa 1888 kan mycket väl stämma. En kort sväng till Grangärde och så vidare. Inte otroligt.
Jag vet att han hamnade i USA och att det tydligen gick bra för honom där. Han kallade sig Pit (Pete) Norman, ibland stavat Noorman eller Normon. Han måste ha bott ganska nära gränsen till Kanada, för mormor har berättat att han kom och hälsade på dem i Nelson.
1910 bodde han i alla fall i Mission, Kootenai, Idaho. Han gifte sig med Nellie Arnold 18/11 1913 och om han är den som finns i dödboken dör han den 9/5 1933 i Florence, Idaho. Hans yrke är gruvarbetare och han är begravd i Big BearRidge. Men när och hur han åkte till USA har jag inte fått fram och framförallt är jag nyfiken på vad han gjorde i Grangärde.
Vi vore mycket tacksamma om någon kan hjälpa oss att leta  :D