NULL Skriv ut sidan - SV: Tacksam för forskningshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: Tacksam för forskningshjälp
Skrivet av: Karin Jorthé skrivet 2018-12-15, 13:23
Hej Sven!

Nej dessvärre inte, fadern Robert ingick ju i Engelska flottan när han kom till Sverige men jag gissar att detta uppdrag/anställning upphörde senare och att sönerna inte hade något med den flottan att göra. Jag har däremot sett att en bror till Charles också var sjöman och att han förmodligen "jumped ship" i New York där han etablerade sig och det är DNA med en i dag levande släkting till denna bror och hans hustru som fått mig att tro att Charles kan vara den jag söker. Jag har kartlagt hustruns släkt som var från Halland och böckerna var minutiöst förda, detta tackar jag ju särskilt för:)

Att brodern också var sjöman och kunde hoppa av såpass enkelt får mig att utesluta att de var knutna till Svenska (eller Engelska) flottan och alltså var kommersiellt anställda sjömän.

Jag vill också nämna att jag under DNA här på Anbytare har postat efterlysningar gällande släktingar till Channing o Zettergren liksom till Maria Boustedt (gift med en Olsson) i hopp om att få ytterligare bevis den vägen. Jag ska lägga till att jag är fullt villig att betala för ett DNA test om en bevisad ättling skulle vilja höra av sig.

Mvh Karin