NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Olofsson född 1665 i Brattfors

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Olofsson född 1665 i Brattfors
Skrivet av: Helene Jacobson skrivet 2018-12-16, 13:21
Vad bra att du hittade tvillingarna. Nu är barna skaran så komplett som den kan bli!
Nu ska jag ge mig in i något som jag inte borde men jag kan inte låta bli. Även om inte Erik Johansson var far till Märeta Ersdotter så är ju historien intressant. Hittade detta i Erik Johanssons personakt på thomasborjesson.se

AGN1704,22/2,§35:
"Nils Olofsson i Dombäck angav sig vilja opptaga ifrån öde Erich Johanssons hemman i Lögde Sex seland, anhållandes om någon frihet till dess opprättande ifrån ödesmålet. Varföre över dess beskaffenhet rannsakades och befanns att det öde blivit år 1700 i det Erich Johansson är bleven död i Båtsmanstjänsten och änkan intet förmått uppehålla hemmanet. Således har detta hemman legat öde åren 1700, 1701, 1702 och 1703, varigenom åkern år igengången, diken och gärdesgårdar förfallne, Slåtten Skogvuxen , husen nederrötte. Under byn är medelmåttig skog, gott mulbete, kvarnställe, fiskevatten. Till detta hemmans opprättande synes åboen behöva tre års frihet."


Sen hittade jag änkan Kierstin Larsdotter i Lögdeå med sonen Johan, dottern Kerstin och Mattias Jonsson med hustru Helena (son från tidigare äktenskap?). Enligt geni.com var hon gift med Jon Mårtensson Hållfast. Det måste ha varit efter hon blev änka eftersom Erik Johansson dog 1700 och Jon Mårtensson Hållfast 1709. Och det står även i DBN 1691 26/3, § 10 :  "  Efterleverskan hustru Cherstin närvarande, vilken nu ej kan så högt sin förra Man, som inga barn efter sig lämat henne till besvär, sakna, emedan hon redan en annan i stället har".

Jag tänker att sonen Johan och dottern Kerstin var Erik Johanssons barn sen hans tidigare äktenskap med Märeta Jonsdotter (om hon nu hette så). Och då undrar man varför inte sonen tog över hemmanet, varför skulle det bara stå och förfalla? Han var 40 år då fadern dog. Här är länken till sidan:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034192_00051#?c=&m=&s=&cv=50&xywh=-122%2C-179%2C3557%2C2479
Vad står det efter Johan och under? (Eriks son Johan dog 1716)

Och hur får vi ihop Nils Olofsson med det du nämner om Olof Sjulsson. Kanske blev det aldrig av att Nils Olofsson tog över. Det kanske stod öde tills Olof Sjulsson och hans hustru, dotter till Erik Johansson tog över ca 1706?