NULL Skriv ut sidan - SV: Brasilienfarare perioden 1909-1912

Anbytarforum

Titel: SV: Brasilienfarare perioden 1909-1912
Skrivet av: Håkan Enervald skrivet 2018-12-20, 20:05
När jag fick så bra respons på mitt tidigare inlägg tänkte jag gå vidare på samma ämne. Lägg Naimi Elmina Hurulehto f. 17/7 1894 så länge på minnet. (Brasilienfarare).
Nils Nikanor Napoleon Nyberg f. 20/3 1877 med hustrun Hedvig Ottilia f. Nordlund år 1884 och 5 barn
erhåller 8/12 1909 utreseintyg för färd till Guarany i Brasilien. Den yngsta dör tydligen under de närmaste ären. Familjen återfinns i Sverige under 1912 men med olika datum för hemkomsten. Napoleon ett datum och övriga ett annat. Napoleon blir änkeman 1914 då Hedvig Ottilia dör i Jokkmokk. Så år 1915 träffar min blivande farfar Napoleon min blivande farmor Naimi Elmina i Porjus.
De gifter sig aldrig utan får 4 styck så kallade oäktingar. John -1916, Evert - 17/4 1918 (min far) Edit -1919 och Einar -1921. Det sägs att de var ovetande om att de bägge varit i Brasilien samtidigt. Nåväl Naimi träffar en ny karl 1921 vid namn Laurentsius Nilsson (smeknamn spetsbergsnisse) och flyttar till Umeå landsförsamling 1925. Hon lämnar bort de tre yngsta barnen och behåller endast John. Så frågan: Kan man se i några dokument hur utplaceringen av barnen gick till? Var det någon slags auktion där den som la lägsta budet fick barnet t.ex? Salig far Evert hamnade i Murkisträsk hos en familj Petter Isaksson medans Edit och Einar landade i Vuollerim. I kyrkböckerna är deras namn strukna och i fars fall finns han noterad som Evert Andersson med en helt annan moder i ett dokument som jag hittade. I sitt nya fosterhem kom han att heta Evert Hurulehto. Såna här frågor kanske inte ska ältas i detta forum men den som inte frågar får inget veta som sagt var.
Håkan